onsdag, januar 11, 2012

Kulturmåned: November 2011

Da nærmer det seg slutten på kulturåret. Og hvis noen tror jeg har satt inn et ekstra gir for å komme i mål før årets kultursesong åpner i kveld, har de helt rett. Jeg har alltid jobbet best under press...

Operaen - Svanesjøen
Det kan jo ikke bli stort vakrere enn dette -tyll og tåspiss og Tsjaikovskijs fantastisk storslagne musikk, og dansere med en kroppskontroll av en annen verden. Og tragisk kjærlighet selvfølgelig, det hører jo med...

Det Norske Teatret - Evig ung
Siden det først kom tilbake, måtte det jo sees en gang til. Dagen før cupfinalen -Trond Høvik hadde for anledningen utvidet antrekket med et Brann-skjerf. Og siden noen i slutten av måneden hadde en overflødig billett som ville gå til spille om ikke jeg ofret meg, måtte det sees nok en gang. Hvor mange ganger jeg har sett stykket totalt? Ingen anelse...

Konserthuset - Oslo Filharmonien: Liszt, Rachmaninov, Ravel
Jeg har ikke veldige store kunnskaper om klassisk musikk -dvs, jeg kjenner igjen ganske mange stykker, men det å plassere dem er en annen sak. Ravels Bolero er av de jeg faktisk kan plassere ganske greit, og å høre den framført var flott. Litt varierende hva jeg kjente igjen av de andre, men det er uansett deilig å være på klassisk konsert -mye god meditasjon i det...

Nationalteatret - Rockeulven
Vi ble opplyst før forestillingen startet at begge hovedrolleinnehaverne var erstattet på kort varsel grunnet sykdom -det merktes ikke (det skal jo nevnes at stand-in for Ulven var Pål Christian Eggen, som ble nominert til Hedda-prisen for sin tolkning av rollen på Trøndelag Teater, stort bedre vikar enn det får man vel ikke)... Helt herlig forestilling med høy nostalgifaktor og passe mengde voksenhumor (det er en vanskelig balansegang for barnestykker, og jeg har sett litt varierende resultater før). Imponerende barneskuespillere også, men kjære Nationalteatret, dette har jeg nevnt før -når flere alternerer i en rolle, vil jeg gjerne vite hvem av dem jeg ser. Dette gjelder også -for ikke å si særlig -barnerollene.

Og derr! var julestemningen på plass. Og gåsehuden. Og en latterkrampe som ikke ga seg på flere uker, og en jule-cd som grodde fast i spilleren i desember. Dette kan bli en vakker tradisjon...

Operaen - Nøtteknekkeren
-Vi har en ledig billett til Nøtteknekkeren lørdag, vil du være med? Jeg var jo ikke vond å be... Nøtteknekkeren er jo barne-juleklassikeren framfor noen, tror de 7 år gamle jentene i følget og jeg var omtrent like trollbundet av prinsen og rottene og sukkerfeen og snøfnuggene...

Det Norske Teatret - Next to Normal
Når sant skal sies var vi ganske furtne... Her hadde vi kjøpt billetter for å få med oss aller siste forestilling av Next to Normal, og så setter de opp en senere ekstraforestilling. Hmf. Men det ble en lett snufsende avskjed likevel, selv om det bare var nest siste visning (Joda, tanken på å gå også på den aller siste visningen var tilstede, men desember var så full allerede...). Tror det blir en stund til neste gang jeg ser et stykke 8 ganger... (9, medregnet Helsinki-forestillingen. 10, når vi ser oppsetningen i Karlstad i april...).

Ingen kommentarer: