torsdag, januar 12, 2012

Kulturmåned: Desember 2011

Desember er tradisjonelt den store julekonsertmåneden -spørsmålet er bare hvor mange man rekker å klemme inn. I år var det også den store operamåneden -fem besøk på en måned tror jeg er en rekord som vil stå en stund her i huset...

Operaen - Barberen i Sevilla
Jeg har aldri noensinne ledd så mye under en operaforestilling. Du vet du har hatt det gøy når orkesteret ser opp på deg og ler... Men altså -barbersalong på sykkel! Hot Shots-greveheltetenor! Pacific Blue-politi med blålys på hjelmen! Gartner med utbrett-blomster (og utbrett-det-meste, egentlig)! Hvordan kan man la være å le? For ikke å forglemme den flotte dagbok-scenografien.

Lilleborg kirke - God jul og Fagott nytt år!
Julekonsertene med Oslo Fagottkor er en ganske ny, men høyt elsket juletradisjon (selv om man føler seg litt ivrig når bussen gikk uventet tidlig og man derfor befimnner seg aller først i køen -en time før det begynner...). Det skal litt til å slå årets åpningsprosesjen -30 menn i hvite kapper og Luciakroner. Utgangsprosesjonen også, forsåhvidt -fagottkorpset (med tamburmajor og drillpike) i de mest paljettbefengte koprsuniformer noensinne. Julen är här (som jeg mystisk nok ikke hadde hørt før den første julekonserten jeg var på med fagottene, og som i mitt hodet derfor mer enn noe annet er deres julesang (og som er den sangen jeg letteste får på hjernen -bare det å skrive om den nå garanterer at jeg vil nynne på den resten av dagen)) -selvfølgelig med bevegelser -kommer, og da er alt som det skal.

Helgerud kirke - Oslo Bachkor: Juleevangeliet
Kor og solister (Anne Gravir Klykken og Yngve Søberg), kjente og mindre kjente julesanger, lesing av juleevangeliget ved Jon Eikemo -det må jo bli julestemning av sånt...

Margaretakyrkan  - Bøler vokalensemble
Og julestemningen fortsatte å strømme på -kirke full av levende lys, damekor, julesanger og juletekster. Er det rart man var høy på julefølelser hele desember...

Operaen - Macbeth
Jeg visste svært lite om Macbeth på forhånd, annet en at det er skrevet av Shakespeare og involverer en del blod og et mindre sjarmerende kvinnemenneske. Aftenposten slaktet oppsetningen den dagen jeg skulle se den, så nysgjerrigheten var ihvertfall vekket. Selv etter å ha sett stykket, lest anmeldelsen igjen og sett stykket enda en gang (jeg måtte forbarme meg over en billett som ellers ville gått til spille igjen *edel*) sliter jeg med å egentlig skjønne hva anmelder mener... Forøvrig vet du at du ser opera med de riktige menneskene når kommentaren på vei ut er "Jeg fikk litt LesMis-assosiasjoner av scenen i skogen, når kongen kom tilbake". Min umiddelbare tanke under den scenen var "Gavroche, hvor har du gjort av flagget ditt?". Great minds think alike...

Holmenkollen kapell - Helene Bøksle
Julekonsert med Helene Bøksle har stått høyt på ønskelisten i flere år, at det ble i Holmenkollen kapell er jo heller ingen uting. Klokkeklart og vakkert (tenk å kunne synge sånn...), hun er dessuten den eneste kvinnelige sangere som kan synge O Helga Natt så jeg får frysninger -vanligvis er den i mitt hode forbeholdt tenorer. Da hun fikk med seg fem små korjenter for å synge Sonjas sang til julestjernen viste det seg at jeg er av dem som gråter av barnekor. Det kom overraskende på flere...

Operaen - Solistenes julekonsert
I fjor var solistenes julekonsert av det tradisjonelle slaget -de kom (stort sett) enkeltvis ut på scenen, de sang og gikk ut igjen og til slutt sang alle Deilig er jorden. I år var det det litt mer løssluppent og lekent. Aftenkjole og pingvingfrakker var supplert med nisseluer og røde skjerf, samt røde neser, minst ett skjegg og en stokk (Carsten Stabell -nå som House-nissen...). Sangene spente fra klassikere som Stille natt og Maria Wiegenlied til mer ikke fullt så sakrale Santa baby og Julenissen kommer i kveld, samt Home for Christmas -framført av Brenden Gunnell på barkrakk ved pianoet med cognac-glasset i hånden. Noen som egentlig drømte om en karriere som crooner...? -og en tur innom Skomakergata. De tre tenorer Falch, Engelsviken og Gunnell presenterer en trespråklig O Helga Natt som topper det meste -årets julekonsertøyeblikk. Det hele avsluttes som seg hør og bør med allsang av Deilig er jorden.

Jakobskirken - Stephen Brandt Hansen
Alltid en nytelse -og julekonsertsesongens fjerde O Helga Natt, man kan jo ikke klare på det. Men det er mulig vi må ha oss en liten prat om låtvalg før neste jul -Deilig er jorden er som tidligere nevnt obligatorisk, dessuten savnet jeg Marias fang og Air (ellerhvadennåhetersomjulesang).

Sprudlende opplagte solister og orkester og variert program med alr fra La Bohéme til On the Town -kan ikke tenke meg en bedre måte å avslutte kulturåret -eller året forøvrig -på.

Ingen kommentarer: