søndag, januar 01, 2012

Glitrende godt nytt år!

Jeg har aldri vært veldig begeistret for nyttårsaften. Sannsynligvis fordi det er dagen for de store fester og de svulstige ord, og jeg ikke er veldig begeistret for noen av delene. Denne gangen har jeg imidlertid gledet meg til nyttårsaften siden tidlig i mai -da ble billettene til Operaens nyttårsgalla kjøpt. Etter litt rot med bordbestillinger og noen lett paniske mailer i desember, ordnet også resten av kveldens planer seg og vi hadde bord til nyttårssupé hos Sanguine etter forestillingen.

Gallaforestilling, opera og nyttårsaften er jo en kombinasjon som krever sitt antrekk, her var det bare å finne fram finstasen, sminken, glitter og hårspray. Jeg forlot huset glitrende til fingerspissene, iført skinnende rødt flere-meter-tyll-skjult-under-sateng-skjørt og svart kappe (begge deler etterlevninger etter mitt folkehøgskoleår på sømlinje), samt en hårfrisyre en 5-åring med prinsessedilla hadde elsket (fem sommerfuglspenner, en halv boks glitterspray og mye bustete tupering) og glitrende vonde sko (fordelen med langt skjørt -bortsett fra at jeg plutselig krympet fem cm kunne ingen se om jeg faktisk hadde skoene på eller ikke) og stjerneskudd i veska.


Forestillingen startet alt i foajéen, da operakoristene vi hadde sett gli rundt i mengden (damene i matchende kjoler sist sett i Macbeth , herrene i kjole og hvitt -de var ikke så vanskelig å få øye på...)plutselig samlet seg i trappen og ga seg til kjenne. Vel inne i salen annonseres kveldens konferansierer -Espen Langvik og Brenden Gunnell. Vi gliser til hverandre -dette må jo bli bra. Espen Langvik er sannsynligvis operaens morsomste mann, noe han har bevist i høst som Papageno i Tryllefløyten og som Figaro i Barberern i Sevlla og ikke minst i solistenes julekonsert, hvor han hadde mer enn en finger med i utformingen. Brenden Gunnell, ny amerikansk tenor på imponerende har-bare-vært-i-Norge-i-5-måneder-norsk (i likhet med kordamenes kjoler sist sett i Macbeth), avslørte både komisk talent og stor stemme (og en indre jazz-crooner) i den samme julekonserten -sammen er de Helan og Halvan og godt nytt for lattermusklene mine...

Silvia Moi var først ut av solistene, med grønn støvkost og Mein Herr Marquis fra Flaggermusen. Deretter var det bare å lene seg tilbake og fortsette å nyte. Kveldens kanskje største høydepunkt var Daniel Johansson og Marita Sølberg med utdrag fra La Bohéme -den forestillingen jeg gleder meg mest til inneværende sesong. Nessun Dorma er også en sikker gåsehud-frembringer og Thor Inge Falch kan sine saker i så måte. Han debuterer (antar jeg...) også i rollen som prinsen i Svansesjøen mot ballerina Thea Gudim Breder -jeg vil vel anbefale at han satser på sangen også i fremtiden...

Eli Kristin Hanssveen glitrer på mer enn en måte i Glitter and be Gay, operaorkesteret stiller med paraplykoreorafi til Stormscenen fra Barberen i Sevilla, publikum bistår velvillig operakoret i Hallelujakoret fra Händels Messias og herrene Falch, Gunnell og Langvik ifører seg usedvanlig kledelige matrosluer for en scene fra On the Town. Og jammen dukker det ikke opp en fagott også -Steinar Svendsen som svensk diva i en svært orginal tolkning av Nattens dronning. Det hele avsluttes med Brindisi fra La Traviata og -det er jo nyttår -Radetzky-marsjen av Strauss som ekstranummer.

Ånden har fått sitt -nå er det magens tur. Vi tripper den korte turen over marmoren (føttene mine setter stor pris på at vi hadde billetter nede i salen og ikke trengte å forsere noen trapper på vår vei. Spørs om ikke nye pensko bør stå på årets handleliste) bort til bordet vår hvor det fristes med vaniljesyltet hummer, langtidsstekt oksefilet og sitronkremterte. 


En sanger, en pianist og en saksofonist besørger taffelmusikk i form av standardlåter og evergreen på akkurat passe lydnivå mens vi spiser og prater oss gjennom kvelden. (Note to self: sett ikke høye stettglass for nærme selv om tallerkenplassen er tom. Før eller senere vil det ble gestikulert overende.) Når tekoppene er tømt og petit fours fortært, er det på tide å finne yttertøy og stjerneskudd og bevege seg ut på taket for å se på fyrverkeriet. 

Kjære operaen, vi hadde en fantastisk kveld -kan vi få bestille bord og billetter for neste år allerede nå?


2 kommentarer:

Aase sa...

Ja takk til reprise i 2012.

Linda sa...

Åh, det høres jo helt fantastisk ut, og jeg kan bare se for meg dere sitte der og nikose dere!! Herlig!! ♥