torsdag, januar 05, 2012

Dagmar was here

Her i Oslo-omnrådet er vi stort sett forskånet for de voldsomme væropplevelsene. Litt vær har vi jo, men særlig ekstremt blir det sjelden. Da Dagmar inntok landet i romjula, var det mest dramatiske som skjedde i min lille verden i indre by at vinden veltet vasen med granbar på verandaen. Ikke mye å skrive hverken hjem eller bort om...


Jeg oppdaget etterhver at Dagmar likevel hadde satt litt merker i Oslo også. Annendag vandret jeg gjennom skolegården til Steinbråten skole på Mortensrud og befant meg uventet ansikt til ansikt med et horisontalt grantre. "Oi, har juletreet blåst over ende" var min første reaksjon. Men vent litt, det var jo mer enn ett tre...


Aha, roten til problemet...

Trærne har stått på fjell og har nok hatt veldig grunne røtter, så det skulle vel ikke all verdens krefter til for å dytte dem løs. Godt det ikke skjedde mens det var folk der.



Rett rundt hjørnet hadde nok et tre gitt etter for damens overtalelsesevner...


Ikke de voldsomme skadene, tross alt -men jeg kan knapt huske å ha sett vind-veltede trær i bebodde strøk av Oslo før...

Ingen kommentarer: