tirsdag, januar 03, 2012

2011 -del 1

Man får vel oppsummere fjorårets høydepunkter og/eller minneverdige øyeblikk...



I januar var det som vanlig tid for ny kalender, jeg fikk bøker i posten og gjennoppdaget rustne padder.

Kulturmessig var det en stille måned, men jeg var hvertfall på operakino og ble kjent med en ny Puccino-opera -La fanciulla del West. Også kalt Fanitulla fra vest...



Februar var en stille bloggmåned, men desto mer hektisk ellers. Mitt indre barn frydet seg over Skatten på sjørøverøya og påsketur til Helsinki ble planlagt. Påfallende mange mente visst at å dra på tur for å se teater på finsk var en noget sær idé. Dem om det... 

I det hele tatt mye stas på kulturfronten, ikke minst var dette den store baryton-måneden med Audun Iversen på operaens scene 2 og Bryn Terfel i konserthuset. Jeg snakker mye om tenorer, men det er ikke så dumt med en baryton i ny og ne heller...


I mars var det ski-vm i Holmenkollen! Jeg og mitt faste Kollen-følge hadde gledet oss lenge, og lot ikke tåken legge en demper på humøret. Dessuten blogget jeg om tenorer (enhver unskyldning for å fråtse på youtube) og skitten oppvask  -bare for å understreke at dette ikke er en hvit og vakker interiørblogg (som om noen noensinne har tenkt tanken).

I snitt var jeg på et kulturarrangement nesten annenhver dag -å endelig oppleve Lillebjørn Nilsen på scenen var stort. Dessuten lo jeg høyt og hemningsløst (what else is new...) til Eg elskar deg, du er heilt perfekt, men burde du ikkje... og The Producers.


Det store høydepunktet i april vat utvilsomt teatertur til Helsinki. Ellers var jeg hjertelig og entusiastisk tilstede på Det Norske Teatrets musikalquiz -jeg lo, jeg gråt, jeg rettet på quizleder og vant teaterbillett, en fin kveld på alle måter -og pyntet meg med nye fjær.

Det var den store kormåneden, og Nils Harald Sødal vil fra nå av og for alltid være forbundet med leopardtanga og replikken "Ta frakken min! Ta alt du vil! Jeg er tagbar!"...


I mai bedrev jeg litt nettshopping, og var ellers mest opptatt av Melodi Grand Prix...

Av kulturhøydepunkter kan nevnes mitt første besøk på Josefine visescene, hvor Heidi Gjermundsen Broch sang Inger Hagerups tekster, og drømmescenariet for en gammel tensinger -Litteraturhuset plasserte Bjørn Eidsvåg og Sigvart Dagsland på samme scene.



I juni ble det knapt blogget noe, annet enn litt Mummidominert finskeshopping.

kulturfronten var det også stille -men Oslo Fagottkors sommershow ved St. Hans-tid er alltid en slager.


Ingen kommentarer: