tirsdag, desember 13, 2011

Kulturmåned: Juli 2011

Juli er vanligvis en ikke-måned når det gjelder kultur, men i år sto sommerferien i kulturens tegn -først en snartur til Stockholm og Skansen, og så Olavsfestdagene i Trondheim.

Allsång på Skansen
Stockholm. Skansen. Sommer. Allsång. Måns Zelmerlöw. Veroniva DiMaggio. Masssemassemassemasse mennesker. Litt regn. Alt toppet av en regnbue...



Olavfestdagene:

Italienske barokkperler
Dans, sang og musikk fra elevene ved et sommerkurs ved Ringve. Ingenting å utsette på musikantene, men overraskende klønete arrangører. Konserten ble forsinket fordi man måtte lete etter flere stoler -mens de fortsatte å selge enda flere billetter i døren...

Salmekveld
Allsangkveld med kjente (og noen mer ukjente) salmer og forsangere som Jan Groth, Anne Vada og flere gospelkor. At den (vissnok veldig) kjente amerikanske gjesten Guy Penrod mest ga meg assosiasjoner til en ond pastor i en grøsserfilm, får være mitt problem... Forøvrig festlig å se hvor mange som skyndte seg under tak etter to regndråper.

Espen Lind - Linds reviderte
Espen Lind med nyskrevne melodier til kjente salmetekster, framført sammen med folkemusiker Ingebjørg Bratland. Jeg synes sånne prosjekter er spennende, det gjør ofte at man får et nytt syn på gamle, egentlifg velkjente tekster. Vår Frues Kirke var fylt til trengsel -igjen hadde tydeligvis arrangøren feilberegnet forholdet plasser og billettantall, noe som medførste forsinkelser og intens leting etter ekstra stoler. Jeg trodde Olavfestdagene var erfarne arrangører, men det virker ikke slik...

Beate Slettevold Lech - Min song og hjarteskatt
Urframføring av salmetekster av Lechs mormor og kvinnelige lyrikere til gamle folketoner. Stemningsfullt og intimt ved midnattstid i Nidarosdomen. Ikke så imponerende introduksjon av arrangørens representant, som åpnet med å si at hun ikke kjente til noen kvinnelige salmediktere. Jeg og damen ved siden av meg var skjønt enige om at da burde hun kanskje åpne salmeboka...

Kim Larsen
Barndomsminner! Etter å ha installert oss på en mur i bakkant av borggården (hvorfor stå midt i mølja av hoppende, ølslengende konsertgjengere når man kan sitte...) så mitt følge og jeg på hverandre og fant ut at vi egentlig ikke kjente til noe særlig av det han har kommet med etter midten av 80-tallet... Det var ikke så farlig, her kom gammelt og nytt i skjønn forening -stor stas. Og litt klump i halsen da han spilte Til ungdommen -det var tross alt bare en uke siden 22.juli...

Ingen kommentarer: