onsdag, november 02, 2011

Kulturmåned: Mai 2011

Litteraturhuset: Bjørn Eidsvåg/Sigvart Dagsland/Olaug Nilssen
Jeg har en lang fortid i TenSing. At muligheten til å se Bjørn Eidsvåg og Sigvart Dagsland på samme scene utløser umiddelbare gledesrop, burde sånn sett ikke komme som noen overraskelse. Forfatter Olaug Nilssen -som skrev manuset til Skyfri himmel, musikalen basert på Eidsvågs sanger -som ordstyrer for de særdeles taleføre herrer virket heller ikke som noe minus. De snakket om musikk og tekster, liv og lære, tro og tvil og det meste annet som falt dem inn underveis -og de sang. Forskjellen på Sigvart og meg, er at Sigvart kan synge (eller noe liknende *fritt etter hukommelsen*), kommenterte Eidsvåg... Det mest overraskende med kvelden var publikum -jeg hadde sett for meg rene vekkelsesmøtet med nye og forhenværende TenSingere, men gjennomnsnittsalderen var nok høyere enn det...

Ja, ja, så måtte jeg se den en gang til...

Nationalteatret: Hedda Gabler
Andrea Bræin Hovig i tittelrollen, i Nationalteateret og regidebutant(!) Peer Perez Øians suksessforestilling. Den begynte i Malersalen, jeg så den på Amfiscenen og i skrivende stund spilles den på Hovedscenen. Kjenn deres besøkelsestid, sier jeg bare...

Operaen: Romeo & Julie
Prokofievs vakre klassiske ballett så jeg første gang da jeg var 10-11 år -den kan godt sees igjen og igjen... Forøvrig synes jeg godt folk som kommer sent, prater, leser program og nusser seg gjennom halvannen akt før de plutselig reiser seg og går midt under forestillingen, godt kan straffes med gapestokk og utestengelse.

Josefine visescene: Heidi Gjermundsen Broch
Mitt første besøk hos Josefine, man kan vel anta at det ikke blir det siste... Heidi Gjermundsen Broch sang kjente og ukjente (hvertfall for meg) dikt av Inger Hagerup. Finnes også på cd (Tidevann) -det burde man jo...

Grønland kirke: Verdis Requiem
Verdis Requiem er vel et av de verkene man bør få med seg en fremføring av en gang i livet (eller året, eller så ofte man måtte ønske...). Kor og orkester fra Nittedal og Drammen med diverse tillegg for anledningen, og fire operasolister: Victoria Nava (sopran), Maija Skille (mezzo), Marius Roth Christensen (tenor), Torben Grue (bass).

Det Norske Teatret: Innsirkling
Jeg hadde egentlig tenkt å klare meg med en visning av denne, men når man blir invitert med, sier man jo ikke nei... Måtte akutt kvele en malplassert latterkrampe da Jon Bleiklie Deviks rollefigur lover sin kone å ikke spille så mye golf i ferien -samme Devik spilte en ganske slesk golfer på sjekkern i Eg elsker deg... Du vet du går mye på teater når...

Ingen kommentarer: