mandag, november 28, 2011

Julefryd med Nordic Tenors

Jeg har vært på ganske mange julekonserter de siste årene. Tradisjonelle (Oslo Gospel Choir), sakrale (Oslo Bachkor) og morsomme (Oslo Fagottkor), for ikke å forglemme de store stemmene (Stephen Brandt Hansen, Peter Jöback). Men det har manglet litt på kombinasjonen så-vakkert-at-jeg-får-gåsehud-og-så-morsomt-at-jeg-mister-pusten -fram til nå...

Nordic Tenors -nåværende besetning Jan-Tore Saltnes, Roald Haarr og Sveinung Hølmebakk -er i bunn og grunn et kinderegg. Musikalsk holder de høy klasse, de har vunnet Komiprisen og ikke ser de så verst ut i smoking, heller (dagens tips til menn der ute i disse fest-tider (og ellers også, egentlig) -alle ser bedre ut i smoking.) På årets juleturne har de med seg svenske Neumann Strings -et ensemble med gitar, kontrabass, cello, bratsj og to fioliner.

Av le-så-jeg-mister-pusten-høydepunkter (og nei, det er ingen overdrivelse, jeg gispet etter luft mens lattertårene sprutet. Fordelen ved å sitte på første rad er forøvrig at for en gangs skyld var det ingen som snudde seg fordi jeg lo. Jeg har åpenbart en noe utagerende latter...) må nevnes Jingle Bells i Zorba-versjon ispedd kosakk-dans og can-can(!), helium-sang, Roald Haars stadige forsøk på å sjekke opp cellisten med replikker som "Liker du appelsiner?" og "Liker du nek?" (vi hadde mest tro på den siste) og reagge/calypso-tolkningen av Mary's boy child.

*

O Helga natt er selvsagt med -den er vel på julereporoaret til enhver tenor med respekt for seg selv. Det er den ene sangen jeg forventer gåsehud av, så også i kveld. Stemmeprakten kommer til sin rett også i sanger som  Adeste FidelesStille natt (kanskje min favoritt blant de nyere julesangtekstene) og Det lyser i stille grender -plutselig kom julestemingen krypende...

Man kan fundere på mye i løpet av en konsert...
-Hmm, fra denne vinkelen ser jeg faktisk rett opp i ganen på dem. Fascinerende; det er ikke en kroppsdel man får studert så ofte...
-Kan noen fortelle hun ved siden av meg at dette ikke er allsang-kveld?
-Den norske teksten på Adeste Fideles er da ikke den som står i salmeboka? For ikke å snakke om den nydelige nynorske versjonen av Away in a Manger. Her må googles når jeg kommer hjem *tekstnerd* (FYI, Adeste Fideles-teksten fant jeg her: Lovsynger Herren. Letingen etter den andre fortsetter på Deichman.)
-Hver gang Sveinung Hølmebakk bukker, faller håret hans framover, men så fort han retter seg opp spretter hvert hårstrå tilbake på plass. Hårgele av gummistrikker og springfjærer?
-Selv om man er så blottet for rytmesans at man ikke er i nærheten av å holde takten selv med forklappere, må man vel høre at man  klapper på helt andre tidspunkter enn resten av salen? Nei?
-Hvor mange språk skal de innom i løpet av konserten? Jeg registrerte norsk, dansk, svensk, finsk, engelsk, tysk, latin, fransk og italiensk, samt et par jeg ikke klarte å plassere. Imponerende.

Tenorene har også fått med seg den ene ubrytelige regelen for julekonserter (joda, det er obligatorisk. Sånn er det bare.) -de skal avsluttes med stående allsang av Deilig er jorden. Så vi reiser oss og synger, det klappes i salen, det bukkes og deles ut blomster på scenen og det klappes mer i salen, og Sveinung Hølmebakk lener seg fram og gir meg blomstene sine. Åh. *rødme* *knis*


På vei ut må jeg jo kjøpe med meg årets juleplate, som har hatt høy rotasjon i heimen i helgen. Den speiler konsertens språkmektige blanding av humor og høytid, og har muligens tidenes vakreste versjon av Det lyser i stille grender.

*Jada, jeg vet at jeg brukte O helga natt-videoen i forrige post også (og at det har vært utskiftninger siden det opptaket ble gjort), men det er den eneste julesangen som er å finne med Nordic Tenors på youtube. Det hadde ikke blitt like mye julestemning med jodling...

3 kommentarer:

Aase sa...

Om jeg ikke husker helt feil så var Sveinung innom russisk også.

Sulvis sa...

Jeg elsker bloggen din. Så det så! Du skriver så flott og levende!

HildeSol sa...

Aase -det skal du ikke så bort fra... Julenissen var jo hvertfall russisk -Igor. Igor Kväll