tirsdag, april 19, 2011

Quiz, tårer og musikalnerding

Jeg har registrert at framsnakking har blitt et ny-ord på Facebook. Selv er jeg stor tilhenger av Baksnakk -som i arrangementer på Det Norske Teatret i forbindelse med ulike oppsetninger. Sist torsdag arrangerte de, i anledning Eg elskar deg, du er helt perfekt, men burde du ikkje... musikalquiz, og da må man jo kjenne sin besøkelsestid.

Quizsjef Atle Halsteensen åpnet ballet med å kommentere at det var hyggelig å se at flere som deltok på tilsvarende quiz sist høst hadde funnet veien tilbake, og fulgte opp med ord som "den harde kjerne" og "musikal-nerder" -jeg skjønner selvfølgelig ikke hva han mente med noen av delene... Jeg har forøvrig ennå ikke kommet over at jeg på forrige quiz ikke husket navnet på hovedpersonen i Cabaret.

Den musikalske innledningen begynte på beste og verste måte. Jon Bleiklie Devik sang Eit lys imot dag fra Next to normal, og jeg kunne konkludere med at jeg har mine ord i behold -han får meg uten problemer til å gråte med noen få linjer fra den sangen. Hvor usedvanlig lur jeg føler meg av å sitte og snufse rett foran ham mens han synger kan vi jo snakke om en annen gang...

Heidi Ruud Ellingsen sang Elskar meg no fra Eg elskar deg... og Teodor Jansson sang Where I want to be fra Chess (ingen flere tårer...), og så var det på tide å grave i kunnskapene. Regissør Jostein Kirkeby-Garstad innledet om musikalene det ble stilt spørsmål om, og klarte i sin omtale av Les Mis å snakke om Cosettes død. Han fikk ikke engang fullført setningen før han ble kontant irettesatt fra salen (les: av meg -det var noen reflekser som slo inn der...) -alle vet da at det er Eponine som dør...

Da alt var over hadde vi havnet på en respektabel annenplass og var godt fornøyd med egen innsats. Det la jo heller ingen demper på stemningen da quizsjef Halsteensen kom bort -Jenter, vi er jo imponerte -det blir billetter på dere også. En gavebillett på Det Norske skal jeg nok klare å få brukt opp i løpet av høsten...

Ingen kommentarer: