torsdag, mars 24, 2011

Teater for liten og teater for stor

For drøye tre år siden ble jeg tante til Lille Ville. Siden den gang har jeg gjort mitt for å bidra til hennes kulturelle opplysning (sist jul lå både Torbjørn Egner, Astrid Lindgren og Kim Larsen under juletreet), og nå er hun endelig gammel nok til å bli med tante på teater -et øyeblikk jeg nok har ventet mer på enn hun har...  Med morfar som særdeles velvillig sjåfør ankom vi trikkestallen på Torshov for Karius og Baktus lørdag formiddag, på et tidspunkt jeg vanligvis ikke forbinder med teater. Det gjorde forsåhvidt ingen andre heller, vi hadde vært litt overivrige i tidsberegningen og var nesten halvannen time for tidlig ute... Heldigvis har Torshovparken både hunder, småstein, pinner og lekeplass, så tiden gikk fort.

Inne på teateret var det åpenbart mye spennende å se på allerede i garderoben, og da er det jo fort gjort å glemme hva man holder på med og å gå og se i riktig retning... Hun satt som et tent lys hele forestillingen med blikket mot scenen og reagerte ikke engang hvis vi snakket til henne (hmm... minner om noen andre jeg kjenner...). Etterpå gikk vi på café og spiste sjokoladekake, sjarmerte gamle damer og så mangemange trikker. Jeg tror det siste nesten var dagens høydepunkt -hver eneste trikk (og på Torshov er det 5-minutters-ruter...) ble entusiastisk kommentert...

Etter at en godt sukkerforet 3-åring var avlevert hjemme, var det tid for voksenteater. Eg elskar deg, du er heilt perfekt, men burde du ikkje... (sannsynligvis tidenes lengste musikaltittel) er en situasjonskomediemusikal (sannsynlighvis også en av de lengre genrebetegnelsene...) som tar for seg parforholdsituasjoner, fra den første klamme, pinlige daten til de gamle som treffer hverandre i begravelse.  Fantastisk morsomt og treffende, og litt vemodig og rørende. Jeg skulle gjerne ha nevnt noen høydepunkter, men hvis jeg først begynner ender jeg vel med å ramse opp alle numrene... Heidi Gjermundsen Broch, Heidi Ruud Ellingsen, Teodor Janson og Jon Bleiklie Devik står på scenen -det er jo også en måte å oppsummere høydepunktene på. Trenger du en god latter, vet du nå hvor du finner den...

Ingen kommentarer: