lørdag, januar 15, 2011

Kamédamen


I høst dukket det stadig opp kamévarianter i kjedebutikkenes smykkeavdeliger. Ikke alt var like lekkert (eller ikke helt min stil, som er den diplomatiske måten å si det på...), men et par øredobber fra H&M fant veien til smykkeskrinet.

Dette er min ikke-juggel-kamé, tradisjonelt tilvirket av korall på en kamé-fabrikk vi besøkte i nærheten av Pompeii. Den ble kjøpt som en gave tl farmor, jeg arvet den da hun døde. Et av de smykkene som har størst affeksjonsverdi for meg.

Besøket på fabrikken var en del av en organisert dagsbusstur fra Roma, med stopp i Pompeii, Napoli og Sorrento, og huskes i min familie best for guiden. Dette var i påsken 1997, rett etter at Rosenborg hadde spilt mot -og blitt slått ut av -Juventus i Champions League (For de uinnvidde: stor, inernasjonal fotballturnering), og jeg hadde på meg en genser produsert i den anledning. Guiden ser på meg, gliser og presenterer seg som Juventus-supprter (I'm sorry...) og tiltaler meg bare som Råsenbårg resten av dagen...

Ingen kommentarer: