tirsdag, oktober 26, 2010

MGP 2010: Bærum

På fergen mellom Tallinn og Stockholm ble vi liggende og diskutere Melodi Grand Prix-historie til langt på natt (som man jo gjør fra tid til annen -eller er det bare oss?), og da kom mitt reisefølge med utfordringen -en MGP-serie på bloggen.Utfordingen er herved tatt (det tok bare tre måneder) -med ujevne mellomrom framover skal jeg med hjelp av mine gode venner youtube og wikipedia nerde, assosiere og skravle meg gjennom MGP-historien -hvertfall så langt tilbake som jeg kan huske...

Årets finalesirkus foregikk jo som kjent her i Norge. Men jeg vil gjerne oppklare en utbredt feil med en gang -finalen fant ikke sted i Oslo. Stabæks gymsal ligger i Bærum... Jeg var ikke tilstede, jeg fulgte ikke engang direktesendingen på tv -jeg var opptatt med egen bursdagsfering (som var ment å være MGP-fest, men det utgikk...). Sammen med noen av gjestene så jeg herligheten i opptak dagen etter (da ryddinga var overstått), men enkelte snek seg til å sjekke vinneren på kvelden -man er jo nysgjerrig...



Lena Meyer Landrut vant for Tyskland med Satelite -ikke nødvendigvis den største stemmen, men en fengende sang, interessant engelskuttale og masse Pippi Langstrømpe-sjarm. For ikke å snakke om den fantastiske teksten -mine favorittlinjer er I even painted my toe nails for you og I bought new underwear, they’re blue / And I wore ‘em just the other day. Man skal ikke undervurdere viktigheten av detaljer...

Norge deltok med Didrik Solli Tangen og My hard heart is yours -en sang jeg får så irritrerende fort på hjernen at jeg ikke engang har tenkt å linke til den. Jeg skal bare konstatere at det burde vært en lov mot hvite dressjakker...



Årets store skandale var selvfølgelig Jimmy Jump (dust!)som stormet scenen midt under det spanske nummeret (forøvrig en søt liten sang, sist hørt i nrks sendinger fra friidretts-em i Barcelona). Nummeret hadde såpass mange rare folk på scenen at jeg et øyeblikk trodde han var et del av showet, til mennene i dress dukket opp  i utkanten av scenen... Det eneste positive jeg kan si om denne pr-kåte idioten er at han i det minste stormet senen under sitt eget lands opptreden -så slapp vi hvertfall sabotasje-beskyldningene. Ros til den spanske artisken som holdt maska imponerende bra.

Årets lille skandale var at söta bror -for aller første gang -ikke gikk videre fra semifinalen. (innsett rå latter her) Jeg hadde nesten vondt av jenta de sendte (sannsynligvis fordi de har et enormt overskudd av sarte unge kvinnelige sangere med gitar -noe må de jo gjøre med dem, og ikke alle kan synge duett med Bjørn Eidsvåg) -hun var jo så nervøs i semifinalen at hun knapt klarte å synge. Sånn går det når de stemmer bort både Peter Jöback og Anders Ekborg i nasjonale runder...

Neste episode foregår som de fleste husker i Moskva, det var en minneverdig aften.

1 kommentar:

Aase sa...

Reisefølget roper Yeah endelig!

Og det er da naturlig å diskutere MGP når man er langt til sjøs og ikke har nettilgang - er det ikke det da?

Gleder meg til Moskva......