lørdag, juli 31, 2010

Ferien 2010: Mat

Man spiser gjerne godt på ferie...


Is på Fazer-kaféen (jepp, den Fazer. De har et gedigent sjokoladeutsalg også-bare det faktum at jeg skulle slepe rundt på bagasjen i halvannen uke til gjorde at jeg ikke gikk amok...) i Helsinki -mint og toffee med et dryss av knuste Marianne-drops og en rosa macaroon på toppen.



Fruktfromasjkake med kokosbunn og -topp på Matildas tesalong i gamlebyen i Tallinn. Lenestoler, blomstret tapet, speil med gullrammer, løsvektste server i kanner og en velutviklet kakedisk -vi likte oss der... Jeg har dessverre ikke bilde av den fantastiske pavlova-kaken jeg spiste der en annen dag -grådigheten tok overhånd...


Mer Tallinn-kake, denne gangen fra Chocolatiere de Pierre. Hvorfor den kom med en klatt appelsinmarmelade er noe uklart.


Nobel-is. Denne skal være spesiallaget for kaféen i Nobelmuséet i Stockholm, og lik den som serveres under den store Nobelblanketten. Om den også der pyntes med en Nobelmedalje i sjokolade skal være usagt.


Vi spiste jo ikke bare is og kake...Gjemt under brødlokket skjuler det seg en kanin med venner -en russisk rett som ikke helt appelerte til meg. Men kaninen var god.

Det beste måltidet vi hadde på turen, finnes det ingen bilder av -omgivelsene var rett og slett litt for fancy til at det føltes passende å dra fram kameraet. Feriens store utskeielse var nemlig et besøk på restaurant Savoy i Helsinki, som i tillegg til sin nydelige mat er kjent for innredningen designet av ekteparet Aino og Alvar Aalto.  Den ligger i 8. etasje, og vi satt ute på verandaen blant bugnende urtekasser med utsikt over byen og domkirken.

Ikke helt riktig vinkel (eller tid på døgnet), men ikke så langt unna.

Menyen var en tre-rettes løsning:

Grillad mörad oxfilé "BBQ", sallad på endiv och päron, aioli
Helstekt vaktel, kornrisotto med fikon och örtkryddat vinspad
Pavlova à la Savoy

I tillegg dukket det opp kald agurksuppe før forretten og  en "pre-dessert" med yoghurt-sorbet og bringebær (du vet restauranten er toppklasse når de deler opp bringebærene...), samt en skål med sjokolade og geleterninger som fulgte teen og likøren vi avsluttet måltidet med. Vi satt til bords i nesten fire timer og lovet å komme tilbake ved neste korsvei... 

Dette var førvrig første gang jeg har brukt guidebøkene aktivt for å finne spisesteder -med unntak av den russiske kaninen er all maten i dette innlegget et direkte resultat av forhåndslesing. Jeg tror jeg kan erklære forsøket en suksess...

Ingen kommentarer: