mandag, juli 26, 2010

Ferien 2010: Helsinki

Årets ferietur er overstått, sekken tømt og skittentøyet er på vei til vaskemaskinen. Nå er bare minnene og bildene (samt de 10 bøkene, 3 veskene og diverse annet jeg kjøpte underveis) igjen... 

Vi gikk for en nordisk-baltisk rundreise i år, og første etappe gikk til Helsinki. Jeg hadde ikke vært der før, men reiser gjerne dit igjen -Helsinki viste seg å være en by etter mitt hjerte (og ikke bare fordi det er Mummitroll overalt...).


Domkirken er synlig fra store deler av byen.

En saunatilbehørbutikk. Bare i Finland...

En liten yacht ved navn Octopus lå i havnen... Jeg syntes bare den var stor og regnet med at den tilhørte en nyrik russer, men Wikipedia kan opplyse om at den er verdens 9. største yacht og tilhører Microsoft-grunnlegger Paul Allen, så jeg antar at "stor" er en underdrivelse... Legg merke til "jolla" som heises inn i skroget akter -det er ikke en modellbåt...

Skjærgårdsidyll på Sveaborg -hvor vi styrte unna alle militærmuséene og heller så på gammelt leketøy og spiste is.

Sibelius-monumentet. Min personlige erfaring med Sibelius er primært knyttet til at vi spilte Finlandia på blokkfløyte i 6. klasse. Det var neppe vakkert...

Hotellet var lekkert på alle vis (vi hadde både badekar og gyngestol, så jeg var hvertfall lykkelig), men hvorfor vi hadde rosa bordellys over senga er litt uklart...

4 kommentarer:

linsky sa...

Så herlig!! :-)
(Bortsett fra Finlandia på blokkfløyte.. )

HildeSol sa...

Tviler du på våre blokkfløte-talenter?! ;)

Aase sa...

Jeg er sikker på at dere spilte så vakkert at Sibelius hadde dødd.....



*fnis*


Og jeg kunne godt vært enda lengre i Helsinki jeg.... *savner*

HildeSol sa...

Man skal vel ikke utelukke at han fikk seg litt mosjon i grava... ;)