torsdag, april 29, 2010

Tilfeldigheter og/eller (berettiget) paranoia?

Av og til følger ting etter deg. Den ene dagen leser du om et eller annet obskurt tema du aldri har hørt om før, i løpet av en uke har du sett referanser til det i tre andre sammenhenger. Noen forteller om en bortgjemt liten by de har vært i, neste måned viser det seg at boka du tilfeldigvis tok med fra biblioteket, foregår i akkurat samme by. Tilfeldigheter? Et tegn på at alt henger sammen? Eller er verden helt enkelt full av referanser til alt mulig hele tiden, men vi legger (narturlig nok) bare merke til det man har et forhold til og som ligger foran i hjernen akkurat da? Jeg har (kjedelig nok) mest tro på det siste, men det kan være ganske overveldende om man først begynner å vurdere alt-henger-sammen-teorien...

Jeg er for tiden forfulgt av musikalen Rent... Inntil for et par måneder siden var den i kategorien "Musikaler jeg kjenner navnet på, men ikke har noe forhold til og ikke kan nynne en eneste melodi fra". Så satte den lokale ungdomsteatrergruppa den opp, og jeg gikk for å se den, under mildt press (kultursnobb som jeg er, står som regel ikke amatørforstillinger spesielt høyt på prioriteringslista). Oppsetningen var slett ikke så verst, med gode sangprestasjoner og en slutt som rørte meg til tårer, og det viste seg at også Rent har sin hit  -Seasons of love. Fram til den dagen ville jeg med en pistol mot hodet sverget på at det var en Andrew Lloyd Webber-sang -så feil kan man ta...

Resultatet ble selvfølgelig at jeg bestilte DVD med Broadway-oppsetningen, for å se og høre en profesjonell oppsetning med originaltekst og for å få med meg detaljene som forsvant i dårlig diksjon og begrensede ressurser. Og ikke før var min kjennskap til musikalen et faktum, så begynte den å dukke opp både her og der. Den Det Norske Teatret-aktuelle musikalen Next to normal (jeg gleder meg!) fikk Pulitzer-prisen, den første musikal til å vinne den siden -nettopp -Rent. I Freak show, en bok jeg nettopp har lest (anbefalt av Virrvarr), dukket den opp. I tv-serier, blader -plutselig er den overalt, til tross for at den er mer enn ti år gammel. I går bestilte jeg musikken på cd, i dag dukket den opp på Bloglines, i et gammelt innlegg i en (veldig lovende) blogg jeg akkurat har begynt å følge.

Det neste nå må jo bli at den dukker opp på reportoaret til et teater nær meg? Værsåsnill...?

Ingen kommentarer: