søndag, november 29, 2009

1. søndag i advent

Tenn lys!
Ett lys skal brenne
for denne lille jord,
den blanke himmelstjerne
der vi og alle bor.
Må alle dele håpet
så gode ting kan skje.
Må jord og himmel møtes.
Ett lys er tent for det.

Eyvind Skeie


Advent betyr ankomst, og 1. søndag i advent markerer starten på kirkeåret. Adventskransen med lys kommer, som så mange av våre andre juleskikker, fra Tyskland, og kom til landet på slutten av 1800-tallet. Danskene har også denne skikken (selv de gjerne tenner alle lysene med en gang), mens den er relativt ukjent i Sverige. Lilla er adventsfargen fordi det er den liturgiske (dvs. kirkens) farge for forberedelse.



Det er ikke helt advent i mitt hus ennå, selv om deler av adventspynten har kommet opp fra kjelleren. Jeg har svimet rundt hjemme i min egen boble i seks uker, og egentlig ikke helt fått med meg at det plutselig er førjulstid. Da jeg ble syk var det leenge til jul, og i mitt hode er det fortsatt det... Me nå er det på tide å vende tilbake til den virkelige verden, gå på jobb og komme inn i hverdagsrutinene, så da blir det nok pyntet her etterhvert også. Det er i det minste julepyntet utenfor -noen fordeler skal man jo ha av å bo i sentrum...

Ingen kommentarer: