torsdag, september 10, 2009

Lang dags ferd mot opera...

Gårsdagen var av det lange slaget. Allerede 06.29 (*gjesp*) entret jeg toget sammen med alle pendlerne. Jeg har tatt mye tog til Oslo de to årene jeg har bodd her, men jeg har aldri før opplevd at det har vært fullt før Ski. Nettopp Ski var mitt første delmål, dog ikke for noe mer spennende enn togbytte. Kollektivtransporten innad i fylket er nemlig ikke så mye å skryte av, skal man fra indre til ytre er som regel det enkleste (les: eneste) å dra via nabofylket. En vittig sjel fra de ytre deler av enfolden hevdet en gang at det var helt bevisst -man ville jo sørge for å holde indreboerne isolert... Men jeg vil ikke isoleres -mer kollektivtransport til folket! (Stem SV!).



Glomma i morgenlys. Som de lokalkjente sikkert ser -målet for min tidlige utflukt var plankebyen Fredrikstad, nærmere bestemt fylkesbiblioteket. Her ble vi opplyst og inspirert og informert om et nytt og spenende lesestimuleringsprosjekt. Dessuten kom en veldig entusiastisk og engasjerende Hilde Hagerup og og kåserte rundt lesing. Veldig underholdende og treffende -og jeg flirte litt ekstra da hun kom inn på å være tenåringsjente og hete Hilde og være misunnelig på andre med mer eksotiske navn. Been there... ;)


Etterpå fikk jeg tid til en lesestund i sola mens jeg ventet på toget. Lektyren for tiden er Janet Wallachs Desert Queen, en biografi om Gertrude Bell.



Ved fergestedet. Jeg kan jo ikke sitte ved elven i Fredrikstad uten å tenke på Gerd Brantenberg...

En togtur senere var jeg i tigerstaden og tok en "bare se og ikke kjøpe"-runde på Indiska, Din sko og H&M, før det ble isbar og mer Gertrude Bell i ørkenen. Etterhvert fikk jeg selskap og det ble middag på Dinner -ikke noe dårlig valg. På vår post-middag-rusletur mot Aker Brygge oppdaget vi at strømmen hadde gått i flere kvartaler -sikkert spesielt festlig for alle som jobbet på spisestedene i området. Jeg overhørte en kelner forklare at de dessverre bare kunne servere kalde retter og desserter...


Kveldens hovedmål var Gamle Logen og Operafestivalens gallaforestilling. Kjente og ukjente arier og duetter framført av dyktge sangere i flotte omgivelser -det kunne jo ikke bli annet enn vellykket. Særlig imponert ble jeg over Gjøril Songvoll (fantastisk navn for en sanger) -en av de vakreste sopraner jeg har hørt. Mer av henne, takk!



Jeg vil også ha sånn underholdning i lunsjen...

Ingen kommentarer: