søndag, august 09, 2009

Shakespeare & co.

Shakespeare & co er en tradisjonsrik og velkjent engelsk bokhandel i Paris, og enhver bokelskers våte drøm. Full av overfylte hyller, små rom, kriker og kroker, med en lenestol her, en seng(!) der -jeg kunne tilbragt dager der...


Den ligger i Latinerkvarteret, rett ved Seinen og Notre Dame og var veldig lett å finne så snart vi sluttet å lete... Her finnes både nye og brukte bøker, med egne hyller for verkene til kunstnerpersonlighetene som har preget -og blitt preget av -Paris.


Jeg kom meg unna med tre bøker (og tenker fortsatt på et par av de jeg ikke tok med...) - Gertrude Steins The Autobiography of Alice B. Toklas (mer om den senere), hvor hun forteller om livet i nettopp i kunstnermiljøet i Paris i første halvdel av 1900-tallet, Three lives av samme forfatter og Apple of my eye av Helene Haniff.

Neste gang slipper jeg nok ikke like billig unna...

Ingen kommentarer: