mandag, august 10, 2009

Hjertets fryd -før og nå

Per Nilsson: Hjertets Fryd og The return of hjertets fryd


Å skrive en oppfølger til en ungdomsbok 15 år etter er en risikosport. Ikke bare er målgruppen ny -alle som leste og likte den første er forlengst voksne og har knapt ungdomsbøker på radaren lenger -men både verden og ungdomskulturen har endret seg ganske kraftig. Grete Randsborg Jenseg prøvde seg for noen år siden og mageplasket etter min mening ganske kraftig med Kristin + Sadiq, oppfølgeren til Nesten nær deg fra 1990. Som enkeltstående bok kan den kanskje fungere (selv om jeg mener mye om slutten), men å lese de to bøkene i sammen blir bare merkelig.

Per Nilsson kommer bedre fra sitt forsøk på en oppfølger til den prisbelønte Hjertets fryd (1992), en annerledes og språklig nydelig fortelling om en 16 år gammel gutt med kjærlighetssorg. Hovedgrunnen er antagelig at han fokuserer med på tanker, følelser og indre handling enn på omgivelsene og verden forøvrig. Fortellerstemmen ligger fortsatt hos den nå 17 år gamle hovedpersonen, og han er fortsatt like velformulert. Jeg synes imidlertid historien blir litt for tynn og forutsigbar, og slutten for enkel og usannsynlig. Riktignok er det en ungdomsbok og jeg har strent tatt falt utenfor målgruppen, men jeg gjenleste Hjertets fryd samtidig, og den har tålt både min og egen aldring godt.

P.S. De som også har lest Nilssons Anarkai, finner en liten hilsen i denne boka. Jeg er stor tilhenger av sånne detaljer...

Ingen kommentarer: