søndag, august 23, 2009

Härliga sommarhelg

Kanskje årets siste sommerhelg? Herlig var den hvertfall... Fredag etter jobb (ferdig med hovedutleveringen av skolebøker -i løpet av tre dager har jeg egenhendig overlevert bortimot 4000 bøker til over 500 elever) , innfant jeg meg hos Aase, hvor kvelden ble preget av sjokolade og Show Boat. Man trenger ikke være veldig trøtt og fnisete (selv om det hjelper) for å få mye moro ut av en førsteelsker som heter Gaylord...



Lørdag var planen å avlegge besøk i et par bruktbutikker på vår vei ned mot åpen dag på Oslo Nye Teater. På Retro på Bjølsen plukket jeg opp et lekkert 70-tallskrus med pæremønster i gult, rødt og brunt, mens fangsten på Fretex i Ullevålsveien ble en liten håndveske i svart, gull og blått glitter -den skal nok få luftet seg på en og annen teaterforestilling i løpet av høsten -og en én-posjon-størrelse ildfast form i ferskenfarget glass. Vi innså at det egentlig var nokså bortkastet å tilbringe en av årets kanskje siste sommerdager innendørs, så da utgikk teateromvisningen (jeg var dessuten der i fjor) til forel foren bydag etter innfallsmetoden. Siden vi først var i Ullevålsveien, var jo en tur innom Bjørn Ringstrøms antikvariat uunngåelig. Jeg klarte faktisk å unngå alle bokfristelser, derimot forelsket jeg meg i musikken de spilte og vandret ut med en cd med John Coltrane. Jeg begynner åpenbart å bli voksen -jeg har begynt å få sansen for jazz...



Mat må man ha - og kyllingsalat med mango og ristede cashewnøtter hos Teketopa i solskinnet på St. OLavs plass var på ingen måte en dårlig løsning.



Deretter gikk turen til DesignForum, hvor jeg fant meg lekre sko til halv pris, innom Oslo Nye for å hente billetter til Høstsonaten (premierebilletter, til og med -gøy, gøy) og videre opp til markedet på Vestkanttorget (det var en trikk involvert her, vi følte oss ikke så spreke). Den som bare hadde et helt hus å utstyre og et passelig budsjett å ta av -der var det mye stilig jeg kunne tenkt meg... Dessuten var det mye barndomsminner, jeg gikk fra bord til bord og pekte -Sånne hadde vi på hytta! -Det serviset hadde farmor! Alt i alt synes jeg at jeg utviste stort måtehold som kom derfra med bare et gammelt kjede og en serviettholder. Jeg ser for meg flere besøk der...



Dagen ble avsluttet med Harry Potter på Colosseum. Denne filmen var ikke så mørk som enkelte av de tidligere, den hadde tatt bedre vare på all humoren i boka også, ikke bare spenningen. Jeg var dog litt skuffet over Slughorn -jeg har alltid sett for meg Stephen Fry i den rollen... Dagens kaktus går forøvrig til fjortisberta i setet ved siden av meg. Før filmen begynte klaget hun høylydt over alle drittungene som alltid skravlet sånn under filmen -man gikk på kino for å se film, ikke for å skrave. Da lyset ble dempet og filmen startet, hvem var det som pratet høyest og bråkte mest i hele salen, tro...?

Søndag var operadagen -i dag skulle vi på omvisning bak scenen. I følge billetten skulle det begynne ved billettluken klokken 12 -møt opp i god tid. Vi var der i god tid vi, men det hjalp ikke så mye når dørene uansett ikke ble åpnet før 12... Litt kjedelig var det også at vi ikke fikk lov til å ta bilder annet enn i publikumsområdene, og et vennlig hint til alle småbarnsforeldre -en omvisning er ikke nødvendigvis noe for en 3-åring... Selv om vi gjerne skulle ha sett enda mer, var det spennende å få se seg om -det er et flott bygg hvor alles interesser ser ut til å være ivaretatt. Vi fikk se malerverksted og nærlager for kostymer, dansesal og bakhage(!). Kunne godt tenkt meg jobb på systuen der... Etterpå besteg vi selvfølgelig taket, og jeg holdt like selvfølgelig på å gå relativt uelegant på trynet etter å ha plutselig opdaget en av de mindre synlige kantene. Dessuten spiste vi lunsj i restautanten der -fiskesuppe til hovedrett og en essert av den minneverdige typen: Vaniljesyltet ananas med kokossorbet, sjokoladeganache og limesukker, med et lett dryss av mynte og hakket jordbær.



Mmmmmm....

2 kommentarer:

Aase sa...

Det var virkelig en herlig helg.

Anne-Lill sa...

Høres ut som dere har hatt det supert ja! :)