mandag, august 03, 2009

H. C. Andersen på et fat

Strædet i København går parallelt med Strøket, et kvartal lengre ned, og er egentlig en mye hyggeligere gate. Nesten bilfri, med brostein og kjellerlokaler med bruktbutikker, kunsthåndverk og trivelige spisesteder. Jeg spiste en ekte dansk enorm brunch av den typen som har alt, servert av en blond og blåøyd og søt kelner, på Café Stella. Musikken var litt tvilsom (Spice Girls?!), men et besøk kan anbefales. Et mye bedre frokoststed enn puben på Strøket, hvor nabobordet ble inntatt av en gjeng som kom rett fra båten og neppe hadde vært edrue siden Drøbaksundet...

Så var det disse bruktbutikkene, da... Jeg klarte å stå imot alle bøkene, men da jeg fant kaffeservise med H. C. Andersen-motiv, glimret viljestyrken med sitt fravær... De har hvert sitt årstall på undersiden, så det har tydligvis vært et årlig samlerobjekt på 70-tallet. Spørs om jeg ikke kommer til å begynne å lete etter flere i bruktbutikkene framover...


Piken med svovelstikkene.

Hyrdinnen og skorsteinsfeieren.


Prinsessen på erten.

Ny tekanne, nytt etasjefat og nytt servise -det kan vel se ut som om jeg må ha et teselskap eller tre i høst...

Ingen kommentarer: