søndag, september 06, 2009

Glitterfeminisme

Feminisme debatteres i media igjen, og denne ganger er ordet glitterfitte. Jeg har ikke helt fått taket på hva de egentlig vil (og det har visst ingen andre heller) -jeg får mest assosiasjoner til historien om hun som skulle vaske seg litt ekstra før et besøk hos gynekologen. I farten tok hun datterens såpe med glitter, og ble belønnet med kommentaren "Jeg ser du har pyntet deg i dag" fra gynekologen...

Derimot fant jeg glitter i andre former da jeg var på Tivoli i København i sommer og skulle finne en t-skjorte til Lille Ville -min lille niese på halvannet år. Butikken jeg fant hadde to versjoner -en lyseblå med Tivoligarden både foran og bak og en rosa med en glitrende (prinesse)krone. Lyseblått og rosa, guttemusikken og prinsessekrone -kan man gjøre det mer tradisjonelt?

Om noen skulle være i tvil -Lille Ville fikk selvfølgelig den stilige, lyseblå versjonen -med sjefsgardisten og små fotspor foran...


...og hele orkesteret vandrende bak.

Og når jeg først er i gang med å være irritert feminist, så er dette ganse kraftig lavmål. At en journalist i en i utgangspunktet relativt seriøs avis kan få seg til å si ting som: Det er mer fornøyelig å se to lekre jenter bokse, enn å glo på gutter som løfter vekter. Og det er mer interessant å se den fryktelig fotogene programlederdama Anne Rimmen løpe på tredemølle for å bli Birkebeiner-babe, enn det er å se Abid Raja lære golf. er egentlig gansker sjokkerende, uansett hvor mye han prøver å fremstille det som et forsøk på å være morsom.

1 kommentar:

linsky sa...

Argh! Jeg blir så provosert!
Veldig søt t-skjorte du kjøpte til Lille Ville. :) Dette med forskjell på gutte-og jenteting blir bare verre og verre synes jeg. Til og med matbokser, pennal og blyanter! Er du gutt skal det være Spiderman eller biler og jentene skal ha prinsesser eller diddle. Håpløst!