fredag, august 07, 2009

Frøken, takk!

Jeg funderer litt, etter å ha lest dette innlegget og tilhørende kommentarer, over bruken av fru og frøken ved flybillettbestilling. Joda, jeg kan se det prisippielle i det, at det er feil at kvinner må oppgi sivilstatus og ikke menn, og hadde det vært i en sammenheng hvor det faktisk kunne hatt betydning, hade nok jeg også reagert -jeg oppgir for eksempel ikke sivilstand på cv/jobbsøknad -men her er det strengt tatt mest en høflighetssak. Skal man engasjerer seg i likestillingsspørsmål, er det mange viktigere og mye mer graverende saker å ta tak i.

Det som fascinerer meg mest ved denne debatten (som dukker opp jevnlig, det er ikke en ny og grensesprengende observasjon er journalisten hat gjort), er at det gjerne er frøken-ordet mange kvinner reagerer på -det er visst det grusomste av alt å måtte opplyse om at man ikke er gift. Da virker plutselig problemstillingen mye mindre moderne og feministisk -gud forby at jeg må innrømme at jeg ikke har en mann, liksom? Jeg vil ha meg frabedt å bli kalt frue bare fordi jeg nærmer meg en viss alder - bruker man frue som standard antyder man (som mange tydligvis føler) at det å være ugift nærmest er noe annenrang man ikke bør nevne, og i mine øyne er det mye mer diskriminerende.

2 kommentarer:

Kjersti Marie sa...

Dette har jeg faktisk undersøkt før, etter en påstand fra en bekjent som mente det var anbefalt fra "offisielle" kanaler å bruke "fru" uavhengig av sivilstand, til alle voksne kvinner.

Tror kanskje jeg har funnet dokumentet han viste til:

http://www.sprakrad.no/Sprakhjelp/Raad/Kjoenn/#navnebruk

Uten at det betyr at jeg setter pris på å bli tiltalt med "fru" selv etter 5 års samboerskap. Jeg er da faktisk ikke gift. Dessuten får det meg til å føle meg som en 60 år gammel dame med hatt og pelskrage:-(

HildeSol sa...

Ikke sant -man føler seg eldgammel med en gang.

I Italia er det vissnok vanlig å si signora til alle jenter over ca 16 -men jeg kunne kysset ham som kalte meg signorina sist jeg var der med pappa og alle trodde vi var gift...