søndag, august 16, 2009

Feminin

Jeg har slitt med ukas Mandagstema -FEMININ. Det er et vanskelig ord å definere. Greit nok, det betyr kvinnelig, men hva er det å være kvinnelig? Feminin har på mange måter -særlig i mer konservative miljøer -blitt et slags honnørord og ideal basert på verdier og egenskaper som moderlig, omsorgsfull, myk, huslig, snill og føyelig -og selvfølgelig velstelt og pent. Ikke nødvendigvis noe mål for meg, uten at jeg går med på at jeg blir midre kvinnelig av den grunn. Jeg definerer meg selv som feminist -noe som av mange, ironisk nok, er sett på som ufeminint...



I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute.
Rebecca West

Ingen kommentarer: