onsdag, juli 22, 2009

Kistefos

Tidligere i sommer var jeg på utflukt til Kistefos-museet på Jevnaker. En gang et tresliperi, nå skulpturspark, industrimuseum og årlige kunstutstilinger.


Lekende hest av Kristian Blystad


Energy - Matter - Time - Space av Petroc Sesti
Med en evig roterende spiral i midten -ganske hypnotiserende å se på...

Octopus av Bjarne Melgaard
Armbiter og -ender stakk opp flere meter unna -jeg ville ikke likt å treffe en sånn blekksprut mens jeg badet... Skulpturparken hadde forresten skilt som oppfordret besøkende til å (med noen unntak) ta på og klatre på skulpturene, jeg vil tro denne er ganske populær å ha nærkontakt med for småbarn.

Octopus sett bakfra -jeg sa at den var omfangsrik...

Installasjon av Ståle Kyllingstad


Warm regards av Michael Elmgreen og Ingar Dragset.
Plassert ved parkeringsplassen, gir den på avstand inntrykk av å være en vanlig kiosk -helt til man legger merke til fasongen... Samme kunstnere sto også bak Forgotten babies #2 -en bag med en veldig realistisk babydukke, som flyttes rundt på området. Vi mer eller mindre snublet over den inne på på maleriutstillingen og skvatt en smule... Hun som satt i bilettluken like vel (og som mamma henvendte seg til og spurte om det var hennes baby, før hun skjønte at den ikke var levende) fortalte at mange lot seg lure og reagerte til dels ganske sterkt når de fant den.


Samuraiens ridedyr, den tredje dagen av Siri Bjerke
En kortere tittel kunne jo være Sliten hest...



Peekaboo!
*aner ikke hverken tittel eller kunstner*

Ingen kommentarer: