fredag, mai 08, 2009

Favorittforfatter?

Jeg har et yrke som er veldig lett for andre å ty til i smalltalk-situasjoner -noe som forsåvidt er helt greit, jeg diskuterer gjerne litteratur (og forøvrig min sympati til leger, som istedet må høre vilt fremmede legge ut om sykdommene sine...). Det mest brukte spørsmålet er uten tvil "Så, har du lest noe bra i det siste?", men en god nummer to er "Hvem er favorittforfatteren din?". Standardsvaret mitt der har som regel vært Erik Fosnes Hansen, men nå begynner han å få sterk konkurranse (du må skrive mer, Erik -en bok hvert 8. år holder ikke! Kom med Beretninger om beskyttelse 2, og plassen er udiskutabelt din igjen.) av en ung mann fra Stavanger: Johan Harstad. Ikke bare skriver mannen bra, han skriver mye (6 utgivelser siden 2001) og i nesten alle genre.

* Herfra blir du bare eldre – prosa (2001)
Ikke lest -ennå...

* Ambulanse – noveller (2002)
Det er ikke så mange forfattere som får meg til å like noveller... Rare, dype, flerbunnede noveller med tynne tråder mellom, fortalt i jeg-form i lange setninger med mange kommaer, så språket blir akkurat hesblesende nok til å hele tiden drive historien framover selv når den står stille.

* Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet? – roman (2005)
Når leste De sist en roman fra Færøyene...? Om Mattias som lett ustabil havner på Færøyene og ikke helt kommer seg videre. Det er egentlig ikke så lett å si så mye om den -den handler om alt og ingenting og er en nytelse å lese.

* Hässelby – roman (2007)
Albert Åberg har blitt voksen og lever et nokså begredelig forstadsliv. Men skjer det rare ting rundt ham eller begynner han å miste grepet? Herlig scifi-absurd-realisme-spenning med nostalgidryss.

* Darlah – ungdomsroman (2008)
Ikke lest -ennå...

* Bsider – dramatikk / prosa (2008)
Bsider inneholder fire korte dramatiske tekster: Krasnoyarsk, Washingtin, Grader av hvitt og Brødmannens memoarer. I kjent Harstad-stil er historiene ikke helt av denne verden, uten å egentlig virke usannsynlige -til tross for at alle vet at en mann ikke kan bli til et brød... Bare Washingtin har vanlige dialoger og sceneanvisninger, de andre stykkene er monologer og prosatekster.

Regner med at alle er på vei til biblioteket nå?



Buzz Aldrin
var utvalgt lesestoff for noen og enhver på Trondheimstoget...

4 kommentarer:

Kjersti Marie sa...

Jeg tror faktisk ikke jeg kunne klart å hoste opp en favorittforfatter.

Her går det i perioden. Nå har det gått en del i Robert Walser, og så er jeg glad i Mahfouz, og så er jeg svak for Gorkij ,selv om det er lenge siden jeg har lest ham. Trygve Gulbrandsen var en favoritt en liten stund. Martin Andersen Nexø. Og så føler jeg at burde klart å komme opp med en kvinne?

Hmmm....

Elstad?

Favorittforfattere er et vanskelig tema.

Men vil hevde at å diskutere bøker en hel kveld må være artigere enn når det avsløres at jeg er geotekniker. Jeg er ikke så fagnerd at det er gøy snakke om leire eller høre historier om den gangen man skulle sette opp støttemur på hytta...

HildeSol sa...

Finnes det virkelig noen som vil diskutere leire i sosiale sammenhenger?

Kjersti Marie sa...

Jeg tror de tror de er høflige... Og jeg er for høflig til å fortelle at de tar feil...

men støttemurene pleier å skape enorm entusiasme (bortsett fra hos meg)

HildeSol sa...

Hurra -støttemurer... Men det kunne sikkert vært verre -lurer på hva de spør en søppeltømmer om...