tirsdag, mai 19, 2009

Blåveispiken

Jeg har ikke bunad, og det plager meg ikke nevneverdig, bortsett fra i korte glimt på 17. mai. Men det er gøy å gå i Oslo og se på alle de fine og mindre fine buandene og festdraktene som er i omløp -og ikke mist alt det rare tilbehøret folk finner på å bruke til... Så ingen med allværsjakker til bunaden i år, men sekker og vesker i alle varianter, hvite sko, nylonstrømper, sandaler og sjal som hadde svært lite med bunaden å gjøre. Bunadspolitiet ville grått blod...

Jeg skal ikke påberope meg veldig oversikt over de forskjellige bunadene, men jeg kan identifisere noen og gjenkjenne en del fler. mens vi så på toget, så jeg imidlertid en jeg ikke kan huske å ha sett -og som jeg falt veldig for. Den var ganske enkel -mørk blå med blåveisbroderier i nyanser av blått og lilla.

(Bildet er lånt fra www.farfarsverksted.com)

Senere på dagen så jeg en til med samme drakt, så da hev jeg meg over henne og fikk høre at det var Røykendrakten. Tror ikke jeg kan hoste opp noen tilknytning dit, desverre....

3 kommentarer:

Fée sa...

Du kan jo få låne min tilknytning. *snill*

HildeSol sa...

Så generøst av deg ;)

linsky sa...

Å, den var fin! :)