tirsdag, mai 12, 2009

Adresse Moskva 4

Siste del av min grundige og høytidelige vurderingsrunde...

Hellas - Så stakkato at det nesten høres ut som om den er i utakt med seg selv. Teksten får plass på et frimerke, og strandgutten selv er ikke verdt så mye mer omtale han heller...

Litauen - Stemmen hans forsvinner i musikken, og jeg er stadig i tvil om han egentlig synger på engelsk eller ikke. Monoton og kjedelig.

Moldova - En av mine favoritter i år! Morsomt og spenstig og med stort allsangpotensiale.

Albania - ung jente, eurodance, ikke veldig avansert engelsk. Høres det velkjent ut...?

Ukraina - Årets mest tragiske, sexfikserte video. Det tar langt på vei luven fra selve låta, inntrykket jeg sitter igjen med er at den er slitsom...

Estland - den kvinnelige utgaven av Alexander Rybak -fela er hvertfall på plass... Behagelig, litt messende sang som ikke gjør noe stor inntrykk hverken på godt eller vondt. Pluss for å synge på estisk.

Nederland - Oldboy-band... Hvis de hadde roet ned boks-rytmene en smule og ikke minst vært 15-20 år yngre, kunne de kanskje sluppet unna med det. Nå blir det mest patetisk og mer enn en smule latterlig.

Direkte finaleklare (jepp, penga rår...):

Frankrike - der møttes nesten splitt og utringning... Veldig, veldig fransk -me like! :)

Russland - Fengende og på russisk -hvis sangeren klarer å synge rent live (det høres ut som om hun ligger helt på grensen innimellom) tror jeg denne kommer høyt.

Tyskland - de skal vel heller ikke beskyldes for å ha en dyp tekst... Men fy søren som det svinger! Kommer gjerne og svinger litt med ham...

Storbritannia - med Andrew Lloyd Webber som komponist er jo utgangspunktet godt, men de kunne vel funnet en bedre vokalist... En som sang rent i stedet for å skrike falsk, for eksempel.

Spania - språkblading blir som regel bare sært. Nok en dance-låt som gjør seg best på diskoteket på danskebåten.


I kveld er det klart for første semifinale -jeg krysser fingrene for at Sverige ikke går videre (jeg beklager, men den er virkelig bare grusom). Ellers tror jeg på Tyrkia og håper på Bosnia, og krysser fingrene for at flest mulig deltakere hvertfall treffer riktig tone innimellom...

Ingen kommentarer: