tirsdag, mai 05, 2009

Adresse Moskva 3

The fun never stops... (og om noen er tvil -jeg følger STVs presentasjonsprogrammer -ene og alene for å få med meg Thomas Lundin.)

Kroatia - typisk Balkanballade-duett. Han synger bra, hva hun gjør der er jeg litt usikker på...

Irland som var MGP-nasjonen framfor noen har sunket dypt de siste årene, nå virker det som om de så smått er på opptur igjen. Sangen er ikke direkte nyskapende, men småfengende gladlåt med en god vokalist. Og den knallgule kåpen hun har i videoen kunne jeg godt tenkt meg...

Latvia - slitsom, uforløst, stakkato og nærmest melodiløs. Nei takk.

Serbia hadde et av tidenes beste bidrag da de vant med Molitva for noen år siden. Nå har de falt i "jeg tror kanskje det er humor?"-fellen, og det mest minneverdige er afroen til vokalisten...

Polen hadde for noen år siden en popsangerinne som het Edyta Gourniak eller noe sånt -årets bidrag minner litt om henne. Sangen er nokså kjedelig, men hvis hun klarer å synge rent i finalen, kan det bli bra. Engelskuttalen er faktisk i det store og hele heller ikke så ille.

Norge -i år er jeg faktisk tilbøyelig til å være enig med avisene når de hauser opp Norge som en av favorittene. Alexander Rybak har ikke kjempestemme, men han er jo en sjarmbombe av dimensjoner og har en låt som skiller seg positivt ut med fela og danserne. Thomas Lundin konstaterte enkelt at "Dette er årets vinner. Men fortsett gjerne å se på..."

Kypros -oi, dette var surt og verre blir det nok live... Sangen i seg selv er nok egentlig ikke så verst, men hun synger jo grusomt.

Slovakia - nok et bidrag ørene mine gruer seg til å høre live -det blir neppe vakkert. Refreget blir rotete, de synger mer i munnen på hverandre enn sammen.

Danmark -de hadde ikke trengt å opplyse om at låta er skrevet av Ronan Keating, hadde jeg hørt den på radio hadde jeg nesten vært tilbøyelig til å tro at han sang den selv også. For oss med en mørk og dyster fortid som boyband-groupie, har dette unektelig en viss appell...

Slovenia - en låt som opprinnelig var instrumental, og den var antagelig bedre som det -teksten som er lagt på er mildt sagt platt...

Ungarn -let's dance the night away! Earth, Wind & Fire-sound 30 år etter... Jeg lurer litt på om jeg skal ta dem seriøst eller ikke, men jeg kan alltids bli med på en dans.

Azerbadjan - etnoeurodance med en tekst som består av tre linjer. Hørt det før og ofte nok...

Ingen kommentarer: