mandag, mai 04, 2009

Adresse Moskva 2

Den store (og selvfølgelig svært faglige og seriøse) Melodi Grand Prix-vurderingen fortsetter...

Israel -en jøde og en palestiner synger sammen om forandring -stort sterkere symbolisme får man vel ikke... Sangen blir en anelse ensformig, men de synger rent og vakkert, og det er som kjent en sjeldenhet i MGP.

Bulgaria -For alle sammen tror at jeg har skjært av meg noenting... Kastratsangernes kandidat, i en litt masete låt som av en eller annen grunn gir meg Drama/Creation-assosiasjoner. Har potensiale til å bli usedvanlig grusom live.

Island kan visst også bli fæl live -dette var omtrent like rent som finansmiljøet der... Det høres ut som om hun har egentlig har en ganske fin stemme, det var baredet å treffe riktig tone som var litt vanskelig... Ensformig og kjedelig, låta mangler et skikkelig klimaks.

Makedonia -Stilig hår... Hvis Bulgaria var Drama, må jo dette være Return -litt 80-talls puddelrock. Gudene vet hva han synger om, men han gjør det bra, og sangen er fengende.

Romania - lettkledte partyjenter med elendig engelskuttale og en sang jeg har hørt tusen ganger før. De får neppe poeng fra meg...

Finland - Tiden for E-Type og vennene hans kom og gikk for en god stund siden, men tydeligvis ikke i Finland... I rettferdighetens navn skal det dog sies at det ikke er det verste jeg har hørt i genren.

Portugal - Litt ferie-stemning over Portugal, jeg får lyst til å danse på stranden... Imponerende mengde dingeldangel i håret, og lekre, fargerike jakker på bandet.

Malta drar til med en skikkelig MGP-ballade -litt svulstig, men med stigning og dynamikk i sangen og dama kan jo synge.

Bosnias var jo stilig -typisk balkansk. Det eneste jeg har å invende er at vokalen blir litt anonym innimellom.

Som vanlig nokså varierende kvalitet... En del er slett ikke ille, uten at det har skilt seg ut noen stor favoritt så langt.

2 kommentarer:

Kjersti Marie sa...

Drar ikke Malta alltid til med en MGP-ballade? Gjerne framført av en litt stor dame, med (i alle fall i noen av tilfellene) en enda større stemme.

De skal ha for aldri å gi opp... Men hvor mange ganger har det vist seg å være en god strategi?

HildeSol sa...

Det er visst ofte samme damen også -matlas svar på Jahn Teigen...

"Greit nok, det funka ikke de fire foregående årene, men i år vil det være vinneroppskriften"...