mandag, april 20, 2009

All that jazz!

Enhver unskyldning for en Trondheimstur blir mottatt med takk, men noen er bedre enn andre. Chicago på hovedscenen på Trøndelag Teater, for eksempel... Det relativt tynne plottet om to kvinnelige mordere og cabaretdansere i Chicago på 20-tallet er mest et skalkeskjul for en lang rekke shownummer med høy glitterfaktor og høyere underholdningsfaktor, krydret med mye humor ("Noen mennesker tåler bare ikke arsenikk") og en satirisk snert som fortsatt er høyaktuell. Silje Lundblad er fantastisk i rollen som Roxie Hart og setter nærmest den mer meriterte Evelyn Jons i skyggen (men Jons er fortsatt dronningen av høye hæler -jeg bøyer meg i støvet. Hør henne synge All that jazz her). Det eneste jeg har å innvende er at orkesteret -for anledningen plassert på begge sier av scenen, med røde fløyelsgardiner, eklektisk dekorerte pianoer og tidsriktige hatter -til tider høres litt for godt og overdøver sangen.

Hjemturen var det derimot adskillig mer å utsette på. Når klokka nærmer seg midnatt og man har sittet og ventet på Oslo S i over halvannen time er ikke beskjeden "Vi har problemer med kjøreledningene og alle togene står" det du drømmer om. Å tilbringe natta der sammen medandre ikke-reisende med post-forballkamp-promille og voksende agressivitet er heller ikke noen ønskedrøm hos meg, så Aase fikk plutselig den tvilsomme gleden av en sen overnattingsgjest. Jeg er litt glad jeg ikke pendler på daglig basis, kjenner jeg...

7 kommentarer:

Aase sa...

Gleden var slett ikke tvilsom. *knis* Du er hjertlig velkommen til å holde sofaen min med selskap når som helst.


Er også glad jeg ikke pendler daglig eller ukentlig gitt.

Og jeg er "syk" nok til å synes synd på nsb og de stakkars ansatte som har fått tonnevis med kjeft i dag.

HildeSol sa...

Helt uten kjæreste som er nsb-ansatt? ;)

Aase sa...

Har du skaffet deg kjæreste i NSB? :)

HildeSol sa...

Ikke så vidt jeg vet, men det ble jo påstått at det var den eneste grunnen jeg kunne ha til å forsvare nsb...

Aase sa...

Trodde du traff drømmeprinsen i går kveld eller muligens i dag morges jeg. :)

Anne-Lill sa...

Håper ikke togturen skremte dere fra å ta turen til Trondheim igjen. Jeg har også en sofa og en madrass som trenger selskap av og til... :-)

HildeSol sa...

Min nye livsoppgave: Sofaselskapsdame...