søndag, mars 08, 2009

Fabulous!

Jeg har fått en utmerkelse av Fée -bloggen min er fabulous!



Med utmerkelsen kommer en oppgave -jeg må skrive en liste over fem ting jeg ikke kan klare meg uten. For underholdningens skyld har jeg sett bort fra de mest basale behovene, samt venner og familie (er ikke så sikker på om de vil sette pris på å bli alt "ting" heller, egentlig... )

1. Kollektivtransport
Ettersom jeg ikke lenger bor i Oslo sentrum (dessverre *sukk* En dag...) og hverken har lappen eller bil, er jeg fullstendig avhengig av kollektivtransport for å få et liv. Jeg tilhører den lille prosentandelen som er strålende fornøyd med NSB -for en billig penge frakter de meg raskt og miljøvennlig til sivilisasjonen. Buss, trikk, t-bane og ferger (jeg har tross alt bodd på vestlandet...) står også høyt i kurs.

2. Musikk
Det mest geniale bandnavnet jeg har vært borti er Soundtrack of our lives -det er jo det musikk er. Musikksmaken har nok endret seg etterhvert (mindre boyband, mer opera, mens tenor-svakheten alltid har vært der *mimrer om Tommy Körberg i MGP'88* ), men jeg er like avhengig av musikk rundt meg nå som før (i skrivende stund Berlin Filharmoniske Orkester (Hovedscenen, NrK2)). Og mp3-spiller er jo bare genialt -jeg elsker min Zen!

3. Bøker
Som bibliotekar er vel denne litt opplagt... Jeg har lest bøker nesten like lenge som jeg har hørt musikk og har etterhvert bygget opp en anseelig samling. Jeg har alltid lest fort og mye og er, etter noen litt labre år, oppe i et snitt på nesten en bok i uka . Skjønn, fag, lyrikk, norsk, nynorsk, engelsk -jatakk. Bøker åpner nye verdener, nye miljøer, ny kunnskap, nye ord -jeg har aldri skjønt meg på folk som ikke leser i det hele tatt...

4. Teater
Du vet du går mye på teater når du oppgir navnet ditt i billettluka, damen i luka slår opp og begynner å le når hun ser alle billettene som har vært bestilt i ditt navn de siste par årene... Jeg elsker teater og går så ofte jeg kan -klassikere, moderne, komedie, tragedie, musikal, tradisjonelle og eksperimentelle oppsetninger. Er en oppsetning bra, ser jeg det gjerne flere ganger (rekorden er fem...), og gjerne også samme stykke i flere forskjellige versjoner. Det skjer noe magisk når en forestilling fungerer -jeg vet jo at det bare er skuespill, allikevel tror jeg fullt og fast på det i det det skjer. Tror jeg knakk teaterkoden da jeg var fire og så Dyrene i Hakkebakkeskogen -jeg skjønte at kringlen de kastet rundr bare var av papp, men jeg skjønte også at det ikke hadde noe å si...

5. Vesker

Når jeg tar toget inn til byen for å gå på teater, må jeg jo ha et sted å legge Zen og minst en bok... Ettersom jeg foretrekker lange skjørt framfor bukser, og sjal og ponchoer framfor jakker når været tillater det, blir det ikke så mange lommer å putte ting i. Jeg har vesker i alle tenklige farger, størrelser og materialer, og samlingen vokser jevnt og trutt. Men mamma'n min har sagt at man aldri får for mange vesker (så jeg er i ferd med å innse at det man derimot kan få er en for liten gang...)

Det var min liste, nå sendes utmerkelsen og utfordringen videre til Sol.

Ingen kommentarer: