mandag, mars 23, 2009

12345...

Ukas mandagstema er tall. Så hvor finner man tall her i huset? Man tar selvfølgelig bibliotekar-tilnærmingen: When in doubt -søk i bokhylla. Den viste seg å inneholde mange tall -her er et lite utvalg:


101 poems about peace -en diktsamling jeg fant i en stor fin bokhandel i Roma. Pasifistiske dikt av blandt annet E. E. Cummings, Emily Dickinson, Dorothy Parker, Bertold Brecht og dette:

The general's property
(to Ariel Sharon)

A flower vase on the general's table
Five roses in the vase
The general's tank has five mouths
Under the tank a boy of five, a rose
A boy and five stars adorn the general's shoulder
In his vase five boys and a rose
Under his tank five roses and five boys
The tank has countless mouth

Sahim Al-Qasim


Lesebok 1994 -et minne fra EU-kampen i'94, med faktasider og skjønnlitterære bidrag fra mange kjente forfattere. Den er godt brukt, med eselører og understrekninger og merket "HildeSol 8A" i permen.

Sportsboken 95-96 -med en smilende Tommy Ingebrigtsen og hans VM-medalje på forsiden.

1001 smarte tips - Naturbaserte råd for alle aspekter av husholdningen. Tørt hår? Avokado og honning. Mye fluer i huset? Sett ut skåler med appelsin- og sitronskall blandet med nellikspikre.

Åsne Seierstad: 101 dag -Korrespondetrapporter fra Bagdad 2003. Krigsreporter er ikke et yrke jeg kunne tenke meg, hverken før eller etter å ha lest denne boka...

George Orwell: 1984 - Storebror ser deg...

Atle Næss: 830 S - En litt tilfeldig medplukket bibliotekbok, at tittelen høres ut som en Dewey-kode var noe av det som gjorde meg nysgjerrig...

1000 mesterverk - et kunsthistorisk oppslagsverk med mange flotte fargebilder. Har vist seg å være kjekt å ha ved flere enn en anledning.


8 kommentarer:

♥Angel♥ sa...

Fint dikt =)

Line sa...

Ja her var det mange tall og eit flott dikt:0)

Marten sa...

Javisst fins det mange tall i litteraturen. Jeg har diskutert motsetningen mellom ord og tall, men de kan like gjerne gå hånd i hånd! Ha en fin uke:)

Viola sa...

Det var en fin vinkling på talltema! Jeg kunne ha tenkt meg den boka om 1001 smarte tips.. den så spennende ut.. :)

Gladie sa...

OMG - det diktet var flott!

sol sa...

"100 ting du ikke trenger en mann til" hadde visst gått rett inn i den bunken. Men den blir boende her likevel ;)

HildeSol sa...

Ikke trenger jeg den heller -her i huset klares det meste -og mye mer enn 100 ting -uten en mann ;)

Melusine sa...

Bokhyllen kan selvsagt bidra med mange tall, flott innlegg til mandagstemaet dette :)