lørdag, februar 07, 2009

Stakkars nsb...

For en dag! Vi har brukt fem -5 -timer fra Oslo S til Askim, dog med innlagt rastepause på Ski...

Vi -Aase, Anne Lill og undertegnede -ankom Oslo S i god tid før 18-toget. Vi la med bekymring merke til at det var mange forsinkelser på grunn av snøen, men toget vårt var bare 10 minutter forinket -ikke noe å snakke om. Alt gikk smertefritt til litt før Ski, da ble det full stopp mellom to stasjoner og beskjeden var at pga problemer med sporveksler som følge av snøen ville vi bli stående "inntil videre"... Det viste seg å bety bortimot halvannen time, men plutselig begynte toget å gå igjen -til stor glede for pjokken på 4 som entusiastisk utbrøt "Toget kjører -og det går fortere og fortere!" til altter fra hele vognen -og i 20-tiden kjører vi inn på Ski stasjon. Lenger enn det ville ikke toget gå, men det ville bli satt opp buss, ble det sagt. Det ble bare ikke sagt noe om når denne bussen skulle gå... Etter 15 kalde minutter uten tegn til noen buss (men en mann med kontrabass osm oppgitt forklarte noen pr telefon at nei, han visste ikke når han kom -"jeg er ikke Gud -ennå..."), kastet vi inn håndklet og gikk over veien til Egon for sårt tiltrengt mat og varme og andre presserende ærend. En times tid senere våget vi oss ut igjen for å ta første tog, enten mot Oslo eller Askim. Det var fortsatt fullt kaos, men det tok bare en halvtimes tid før Mysen-toget kom (og ja, på dette tidspunktet var en halvtime "bare"...) og ganske nøyaktig kl 23 snublet vi inn døra her etter å ha forsert store mengder snø på veien. Alt ordner seg for snille jenter -vi kom hjem til slutt, litt slitne og oppgitte (jeg hadde et øyeblikk på Ski stasjon hvor jeg følte veldig for å legge meg ned og skrike og sparke som en trassig to-åring, men det gikk over...), men i godt humør. Man kan jo egentlig ikke gjøre annet enn å le når det blir så voldsomt... Samt sende en vennlig tanke til NSB og deres ansatte, som neppe har hatt en god dag...

Forøvrig kom dagens kommentar fra konduktøren som måtte ut i knehøy snø på en stasjon: "av og til lurer jeg på hvorfor jeg kom til Norge"

1 kommentar:

sol sa...

Glad jeg ikke jobber i NSB for tiden, ja. Godt dere kom fram til slutt.

Ellers tror jeg Lille Ville får sin kvote med rosa, så det er ingen fare ;)