søndag, februar 01, 2009

Helgens kulturrapport



Teatersesongen er offisielt i gang, og både bøker og DVD har blitt konsumert.

Andvake

Andvake er en tynn flis av en roman av Jon Fosse -her presentert som fortellerteater. Svein Tindberg framfører en redigert versjon av Fosses tekst som monolog, støttet av felespiller Benedicte Maurseth. Tindberg har en helt fantastisk hukommelse -uten å snuble en eneste gang framfører han en monolog på halvannen time, og lykkes stort sett i å holde intensiteten oppe og levendegjøre historien. Et par ganger synes jeg det blir litt stillestående, men det varar ikke lenge. Felespillingen framhever og understreker historien og stemningen, alt mot en kulisse av Bjørgvin i en eventyrnatt. Jeg trodde egentlig det var hele boka som ble fortalt, men jeg leste etterpå at det er en redigert versjon. Ny bok på må-lese-lista...


Becoming Jane


En såkalt "based on a true story"-film, hvor navnene sannsynligvis er omtrent det eneste som stemmer... Jane Austen hadde en kort romanse med en ire som het Thomas Lefroy, men utover det tror jeg manusforfatterne har lest Austens romaner nøyere enn de har lest biografien hennes. Ser man bort fra det, er det helt grei underholdning hvor en del av moroa ligger i å se likhetene mellom personene i filmen og personene i Austens bøker. Jeg kan leve med at skotske James McAvoy spiler ire (han har en aksent, han er kjekk -hva mer trenger man...), jeg sliter adskillig mer med Anne Hathaways lite overbevisende engelsk.


Esther Freud: Hideous kinky


Dette er historien om en ung engelsk mor som på 60-tallet (antar jeg, den blir aldri skikkelig tidsfestet) tar med seg sine to små jenter på til Marokko, på jakt etter eventyr og selvrealisering. Det er den yngste datteren på rundt 5 år som forteller -riktignok med et nokså voksent vokabular -om sine opplevelser. Dermed får vi ofte ikke bakgrunnshistorier og forklaringer, men det fortelles på en måte som gjør at vi likevel skjønner mye -ofte mer enn hun gjør.

Boka er ganske tynn og lettlest, men fargerik og fengende og gir et spennende innsikt i jakten på åndelighet mange drev med på 60-tallet, fra en litt uvanlig vinkel.

Boka er også filmet, med Kate Winslet i hovedrollen.


Jane Brocket - The gentle art of domesticity


The gentle art of domesticity handler egentlig om alle de lystbetonte sidene ved huslighet -strikking, hekling, quilting, baking, blomster og så videre, samt bøker, filmer, kunst og reising tilknyttet disse temaene. Den er basert på bloggen til forfatteren Jane Brocket og er mer eller mindre bloggen i bokform. Det er ikke en oppskriftbok eller en håndarbeidsbok, men en inspirasjonsbok, men masse flotte fargerike bilder, gode tips og ideer og masse glede. Jeg koste meg med denne boken og fikk masse inspirasjon jeg håper jeg får omsatt i praksis.

1 kommentar:

sol sa...

Kan ikke du bare legge ut et kort referat, så kan vi med litt mindre lesetid late som vi leser masse og er oppdatert på litteraturfronten? :D