tirsdag, desember 06, 2005

Tirsdag 6. desember

Teite bloggen lever visst fortsatt i fortiden...

Jeg derimot har gått videre fra fredag, ganske langt også -helt til Trondheim og tilbake, for å være nøyaktig (og for å være enda mer nøyaktig, så gikk jeg selvfølgelig ikke, jeg fløy. Er alle kverulanter fornøyd da?)... Opptakten til turen ble jo ikke helt etter planen, da hopperne fant ut at de heller ville til Lillehammer, og det fortsatte ikke så bra heller. En halvtimes forsinkelse på Skagen flyplass (eller "kafeteria med landingsmuligheter", som jeg har lært er betegnelsen på små flyplasser), var til å leve med, med opprinnelig 40 min til flybytte i Bodø, burde det holde greit. Ankom Bodø med 10 min til flyavgang, siktet inn nærmeste skjerm for å finne gaten -og ble stående og stirre vantro. SASs avgang til Trondheim 20.40 -ny tid 22.55... Det kan ikke stemme..., de kan da ikke mene... *febrlisk sjekking av boardningpass og flightnummer* Joda, selvfølgelig stemte det. Det var bare å gå til innkjøp av kryssordblad, ringe Kjersti med beskjed om at hun ikke fikk lagt seg med det første og smøre seg med tålmodighet (samt ignorere den lille stemmen i hodet som funderte -etterhvert med et aldri så lite snev av panikk -på når siste flybuss fra Værnes egentlig gikk...). Innen vi kom oss på vingene, var flyet ytterligere en halv time forsinket og først 00.25 var jeg på trøndersk jord. En busstur (siste flybuss hadde ikke gått...) og en taxitur senere (dagens ros går forøvrig til Trondheim Taxi som hadde vakter i køen, ikke bare sørget de for at alt gikk rolig for seg og at bilene ble fylt mest mulig opp, de serverte også kaffe og gløgg mens man ventet) var klokka blitt 01.45 og jeg sto på trappa til Kjersti og følte meg som gjesten fra helvete...

Men derfra gikk det heldigvis bare oppover. Lørdag formiddag gjorde jeg en helhjertet innsats for å rydde plass på kontoen til desemberlønnen og oppnådde etterhvert et anseelig antall poser... Jeg tilstår -jeg liker å shoppe... Jeg trenger ikke gjøre det hver uke, og jeg trenger heller ikke å kjøpe mange og dyre ting, men jeg liker å bare kunne vandre i butikker i timevis. Og ettersom det er lenge siden jeg både har hatt inntekt og mulighet til å gå i butikker en hel dag ("shop til you drop" funker bare ikke på Sortland... Jo da, man får tak i det meste man trenger, men handlegata tar slutt lenge før energien...), tok det litt av... Fant mye fint, både til meg selv og til julegaver. Men jeg merket at jeg er litt ute av trening, etter bare fem timer måtte jeg kaste inn håndklet og søke tilflukt på Egon med te og blad (denne måneden har jeg på en eller annet måte (tror det kalles fritidsproblemer) kommet meg gjennom både Cosmopolitan, Marie Claire, Elle og Glamour, det jeg ikke vet om årets julemoter nå, er ikke verdt å vite... ;) ) mens jeg ventet på Kjersti som satt på skolen og slavet over prosjektoppgaven sin.

Vi hadde flaks og fikk karret til oss det siste ledige bordet på den italienske restauranten på Nordre gate (god mat, billig mat, koselig italiensk hovmester og den beste tiramisouen jeg har smakt i Norge -anbefales!) hvor vi spiste, skravlet (særlig om Italia -er det bare meg, eller ender man ofte opp med å snakke om Italia på italienske restauranter?) og fikk med oss siste nytt om mafiaen i Napoli -velvillig oversatt fra italiensk tv av før nevnte hovmester. Deretter var det Harry-tid... :) Filmatisering av bøker man liker er stort sett alltid en nedtur (et hederlig unntak her er Bridget Jones-filmene, men det er en annen historie...), blir alltid sittende og henge meg opp i hva de har tatt ut og forandret, men en del var veldig bra, og visuelt var den -som de andre tre -fantastisk, stort sett alt og alle ser ut akkurat som de skal. Irriterte meg litt over det de har gjort med det første utfordringen -dragescenen. Skjønner jo at det er gjort for å få det enda mer dramatisk, men jeg synes det ble for usannsynlig (og ja, jeg innser at det er en sær ting å si om en scene hvor det allerede er en drage med...)

Søndag valgte jeg å ignorere alle mine prinsipper om søndagshandel (i følge den ene astrologiboka mi er dette typisk for tvillinger, vi skifter moral som andre skifter undertøy og oppfant begrepet dobbeltmoral) og slo i hjel noen timer på Solsiden (resultat: en julegave til og diverse smådill) før det var tid for å vende nesen nordover igjen, denne gangen helt etter ruta. Skagen er virkelig en kafeteria med landingsmuligheter -jeg har hvertfall aldri før vært på en flyplass uten bagasjebånd, kun selvbetjening i garasjen til bagasjebilen... Og til slutt noe man ikke opplever i Oslo -jeg spurte flybusssjåføren hvor han stoppet og fikk til svar "Hvor vil du at jeg skal stoppe?" Er veldig for valgfrie stoppesteder :)

I dag Johnny og jeg vært flinke og skrevet handlingsplan for kursprosjektet (skal snart huske å sende den til Niels også...), så nå er alt klart til neste ukes samling i Bodø, på selve Lucia-dagen. Begynner å bli noen år siden site jeg gikk i Lucia-tog, kanskje jeg skal stille i hvit kappe med glitter i håret... ;)

2 kommentarer:

sol sa...

Stoppesteder av typen "huset i midten i Fårøysætra" er også fint. Ordentlig imponert når sjåføren da stopper rett utenfor riktig port. ;)

HildeSol sa...

Tror jeg ville vært mer skremt enn imponert... Er på linje med han i tv-butikken som var litt usikker da han fikk leveringsadressen, men visste med en gang hvilket hus det var da han fikk navnet på hybelverten... Er visst altfor paranoid til å bo et alle-kjenner-alle-sted...