onsdag, november 02, 2005

Mørketid

Greit, offisielt begynner visst ikke mørketida her før 22. november, men når sola går opp 8.30 og ned 15.00, og jeg tilbringer tida mellom 8.00 og 15.30 i en kjeller uten vinduer, er effekten omtrent den samme... Jeg venner meg nok til det, selv om min indre klokke har litt tilpasningsproblemer forløbig. Det hjelper jo heller ikke at det er så lite gatelys her. Var på en aldri så liten butikkrunde etter jobb i går, og oppdaget at det ikke er én lyktestolpe i hele handlegata. Følte meg ikke akkurat veldig synlig da jeg krysset veien, selv om jeg har blitt veldig flink til å bruke refleks etter at jeg kom hit... Veien der jeg bor for tiden har hverken belysning eller asfalt, men derimot et variert utvalg hull å snuble i (dessuten går den, som en annen kommenterte forleden, rett forbi kirkegården. Godt jeg ikke redd for gjenferd... ;) ). Lommelykten er min trofaste følgesvenn...

Har en jevn strøm av elever som kommer for å låne "Naiv.Super" i dag (utlån av klassesett gåt gjennom meg, elevene må selv komme og låne et eksemplar). Flere av dem stopper et par meter utenfor kontordøren min, ser lett forvirra ut og sier nølende "Eh... jeg skulle låne en bok...?" Nok et tegn på at vi trenger et mer sentralt bibliotek, hvor det er lett for elevene å ta turen innom, bruke det oftere og føle seg litt mer hjemme. Og i den forbindelse har Johnny og jeg nå sydd sammen et strålende og innholdsrikt (selvros er som kjent en beste ros... ;) ) tankekart om alt vi vil at biblioteket skal bli. På en måte er det deilig ansvars-fritt å legge masse planer jeg ikke trenger å være med på å gjennomføre, samtidig hadde det jo vært spennende å se om det lar seg gjøre, og om effekten av tiltakene blir det vi tror. Kanskje jeg får legge inn et besøk om et år eller to...

Neste torsdag skal vi på tur til Frydenlund vgs for å se på biblioteket deres, og forhåpentligvis få inspirasjon og gode ideer. Dessuten blir det hyggelig å se igjen Ann som er bibliotekar der. Vi delte nemlig hotellrom i Budapest for noen år siden, i forbindelse med en spennede studietur som inkluderte besøk på bibliotekarutdanninga der, operabesøk (balletten "Anna Karenina", en armé med menn i tettsittende strømpebukser er et interessant syn...) og omvisning på det flotteste biblioteket jeg noen gang har sett. Til Frydenlund kommer også Gro, som skal tilbringe helgen hos meg -hurra! :) Gleder meg masse, første besøket jeg får her oppe. Får se det blir noe "turist-sightseeing", studiebesøk på det lokale skolebiblioteket skal ihvertfall la seg ordne... ;)

Ingen kommentarer: