torsdag, oktober 27, 2005

Øyhopping

Øyer ser ut til å bli en fellesnevner for mitt bibliotekar-liv... Når jeg er ferdig med vikariatet her i Sortland til jul, går turen videre til Averøy utenfor Kristiansund, hvor jeg kan presentere meg som bibliotekssjef (jepp, er litt stolt over den der... :) (og en aldri så liten tanke skremt))! Gleder meg til å komme igang, ikke minst er jeg mer enn fornøyd med å ha fått fast jobb i folkebibliotek (ikke et vondt ord om skolebibliotek, trives godt her, men har drømt om folkebibliotek siden jeg søkte meg til bibliotekar-studiumet og da er det jo gøy å få prøve seg), men jeg sliter litt med å venne meg til tanken på at Oslo ikke skal være hjemme lenger... Selv om jeg jobber i Nord-Norge nå, er det likevel fortsatt Oslo som er hjemme, det er der mesteparten av familie og venner bor, der leiligheten og alle tingene mine (og stort sett hele livet mitt...) er. Fra årsskiftet derimot, skal jeg ta med meg alt fra teskjeer til pianoet (som jeg er veldig glad i, men som er et herk når man skal flytte) over til Nordmøre, og fra da av blir Oslo et sted jeg bare er i ferier og en og annen helg... :( Men det er mange som har overlevd tilsvarende før meg, så det vil nok nok bra... Dessuten er det ikke så langt å reise, så jeg forventer mye besøk :)

Her på skolen er det særemne-tid, hvilket betyr at det dukker opp forvirrede elver nede hos meg og trenger bøker. Enkelte har ingen ide om hva eller hvem de vil skrive om, de vil bare ha noe som er lett å analysere. Det er i slike tilfeller jeg merker veldig godt hvor lite erfaring jeg har i denne jobben... Da jeg skulle ha særemne på videregående, hadde vi muntlig fremføring i stedet for skriftlig, og jeg og en venninne satte uoffisiel skolerekord i antall bøker da vi tok for oss hele forfatterskapet til Anne-Cath Vestly (40+ bøker). Helt klart den morsomste skoleoppgaven jeg har hatt noen gang...

I morgen er det OD-dag, da blir det nok tomt og stille her -en dag for litt mer omfattende oppgaver. Har veldig lyst til å få laget en liten utstilling her, kanskje i morgen er dagen jeg skal gjøre et forsøk...

2 kommentarer:

Johnny Kaste Gundersen sa...

Hei.

Gratulerer med fast jobb. Det er kjempehyggelig å lese at ting går den rette veien for deg (da mener jeg ikke nødvendigvis sørover).

Men, men, du har vært og er et hyggelig bekjentskap. Synd det ble så kort tid. Vi skal i det minste på en samling til før jul.

Sees i morgen.

Johnny

Niels Damgaard sa...

Ja, det var jo en nyhet - tillykke med jobben som biblioteksjef!

Hørte rykte om dette i går på OSLO2-kurset fra Gro Hovland på Mysen VGS om ditt neste "spring" til Nord-Møre - vil savne deg på Nordlandskurset!

Jeg håper du "blogger" videre hos oss selv om du går over til folkebibliotekets-siden? ;-))

Vi skal ha avslutting i Kristiansund på VGS-kurset i Møre og Romsdalskurset den 4.-5 mai i Kristiansund N - kan du bli her med der kunne det jo være morsomt!?

Niels Damgaard