torsdag, oktober 20, 2005

Kurs, shopping og skremmende vær*

Så var det tid for 2. kurssamling -eller i mitt tilfelle, første -og det kunne ha gått galt før det hadde begynt... Jeg gikk nemlig på nett for å finne flybusstidene (en del vil sikkert se ironien i dette, med tanke på foredraget om informasjonskompetanse og bruk av nettet som kilde), og fant ut at bussen gikk 08.45. Jeg var imidlertid ikke helt sikker på hvor den gikk fra (dessuten er det farlig å somle om morgenen -hvis jeg egentlig er klar, men har god tid og "skal bare", kommer jeg alltid for sent), derfor var jeg allerede fem på halv på busstoppet -hvor jeg traff reisefølget, som kunne fortelle at bussen gikk halv -"rutetidene på nettet er gamle..." Oops...

Men som man ser, alt ordner seg for snille jenter, og vi kom oss til Bodø uten problemer, ombord i det minste flyet jeg har reist med (tror det var en dash 8, om noen lurer...). Mange interessante foredrag, for oss som håper og tror at vi skal få nytt bibliotek en gang i en ikke altfor fjern fremtid, var det særlig spennende å høre om Oscarsborgs planer om "servicetorg-møter-bibliotek"-varianten.

For meg som aldri har vært borti It's learning før, var det også inspirerende å se alle mulighetene der, selv om jeg savnet litt mer fokus på hvordan biblioteket kunne ha nytte av det. Jeg skal nok prøve å få fanget en superbruker her som kan gi meg tilgang (ryktene sier at vi har bortimot 20 av dem på huset, så det burde ikke være så vanskelig...). Men den bruken Thor Mathiniussen skisserte, følte jeg var nokså uaktuell her (og hos ganske mange andre, fikk jeg inntrykk av). Det krever en IT-kompetanse og -interesse, og ikke minst pc-tilgang, hos både lærer og elever, som trolig ligger godt over det som er tilfellet på de fleste skoler. Dessuten tror jeg ikke man skal undervurdere behovet for direkte mennesklig kontakt. MSN o.l. er strålende verktøy som jeg har stor glede av, men det kan ikke erstatte direkte kontakt -det har jeg oppdaget etter 4 uker her, med alle vennene mine i Oslo. At det er en ideell løsning (eller drømmetilværelse) for en gjennomsnittelig IKT-elev, er jeg derimot overbevist om... :o)

Det var fint å komme seg litt ut av "katakomben" (biblioteket på Sortland er et vindusløst kjellerlokale) og hilse på kollegaer og få litt faglig påfyll, men akkurat som i møtene på skolen, sliter hodet mitt med å gå med på at jeg skal være der, at det faktisk er jeg som er voksen og ansvarlig (alt er relativt...) skolebibliotekar. For hodet mitt er det at jeg er 25, ferdig utdannet og i full jobb egentlig en nokså latterlig tanke... Av og til bli den følelsen forsterket, som når Niels snakket om Økonomi og IT-faget og lurte på om noen hadde undervist i det. Jeg har i grunnen vært elev i det faget jeg...

Etter kurset slo vi i hjel litt tid på Glasshuset -intet er vel bedre for ei Oslojente med hjemlengsel enn et stort kjøpesenter... ;o) Så nå er julgavehandelen offisielt i gang -husk, det er bare to måneder og fire dager igen... På flyplassen ga et forsinket fly oss behov for ytterligere dreping av tid, så jeg fikk høre historier om stormet som blåste busser av veien og snudde fly oppned, og andre "festlige" vær-historier fra distriktet. Tror de prøver å skremme meg vekk, men jeg er nok staere enn som så... ;o)

*Det er mulig det stemmer at det ikke finnes dårlig vær, bare dårlig klær. Men i skremmende vær bør du ikle deg en betong-bygning...

Ingen kommentarer: